Zaloguj
Reklama

Depresja - Kiedy do lekarza?

Autor/autorzy opracowania:


Depresja - Kiedy do lekarza?
Fot. medforum
(2)

Warto (i trzeba!) skorzystać z pomocy lekarskiej kiedy obniżony nastrój utrzymuje się powyżej dwóch tygodni, towarzyszy mu anhedonia (brak odczuwania przyjemności) i znaczne zmniejszenie zainteresowania dotychczasowymi aktywnościami. Depresji stosunkowo często towarzyszą zaburzenia lękowe, trudności z koncentracją i pamięcią, które również są wskazaniem do porozmawiania ze specjalistą.

Dzwonkiem alarmowym powinny być pojawiające się myśli samobójcze oraz snucie planów odebrania sobie życia.

Jak sobie pomóc?


Osoba chora na depresję – podobnie jak na każdą inną chorobę – potrzebuje wsparcia otoczenia. Dlatego też dobrze jest mówić otwarcie o swoich dolegliwościach, jeśli trzeba tłumacząc bliskim co oznacza ta choroba. Na rynku dostępnych jest wiele poradników, które mogą być pomocne w lepszym zrozumieniu swoich emocji i wychodzeniu z depresji.

Warto również przyjrzeć się swojemu stylowi życia – aktywności fizycznej, diecie, ilości snu. Dzisiejszy pęd życia często nie pozostawia nam czasu na właściwe zadbanie o siebie i może się zdarzyć, że poprzez chorobę organizm niejako „wymusza” na nas zatrzymanie się i dokonanie zmian. Bardzo pomocna okaże się tu psychoterapia, która może rzucić nowe światło na istotne w naszym życiu kwestie. Wizytę u psychologa warto potraktować tak, jak u każdego innego specjalisty, do którego udajemy się z konkretnym problemem. Ważne jest uzyskanie zrozumienia i wsparcia, które mogą znacząco wspomóc walkę z chorobą.

Na koniec…


Przeżycie epizodu depresji pozwala niektórym osobom dokonać wielu pozytywnych zmian w swoim życiu. Stają się bardziej świadome siebie, swoich potrzeb i stanów emocjonalnych. Zmieniają swoje życie - na pełniejsze, bardziej skupione na własnym dobrostanie i ważnych relacjach. Odkrywają „nowe” rejony siebie, do tej pory niezauważane.
Pamiętajmy, że depresja to choroba, która – podobnie jak inne – może dotknąć każdego z nas. Ta świadomość pomoże nam lepiej rozumieć siebie i innych zmagających się z tym trudnym problemem. Nie wstydźmy się szukać pomocy – jest wiele możliwości uzyskania wsparcia i poprawy naszego samopoczucia.
 

(2)
Reklama
Komentarze