Zaloguj
Reklama

Dieta w depresji – co jeść aby sobie pomóc?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • 1. Wilczyńska A., “Kwasy tłuszczowe w leczeniu i zapobieganiu depresji”, Psychiatria Polska, nr 4/2013
    2. Leszczyńska T., Pisulewski P., “Wpływ niektórych składników żywności na aktywność psychofizyczną człowieka.”, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, nr 1/2004
    3. Bawa S., Gajewska D., “Czy dieta może poprawić nastrój?”, wykład wygłoszony w ramach Wszechnicy żywieniowej w SGGW, 21.02.2007

Dieta w depresji – co jeść aby sobie pomóc?
Fot. medforum
(3)

Styl życia oraz odżywiania znacząco wpływa na nasze zdrowie. To co jemy może mieć również wpływ na nasz nastrój. Jak odżywiać się w czasie depresji? Co jeść, aby sobie pomóc?

Kwasy tłuszczowe

Istotną rolę odgrywa równowaga pomiędzy kwasami wielonienasyconymi, nasyconymi oraz omega-3 i omega-6. Szczególnie dwa ostatnie mają znaczący wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Występuje miedzy nimi konkurencja o ten sam enzym, dlatego kluczowe jest zachowanie ich odpowiedniej proporcji. Częstym zjawiskiem w dzisiejszym sposobie odżywiania jest znacząca przewaga kwasów omega-6. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na wzbogacenie diety w produkty zawierające kwasy omega-3. Deficyt tych kwasów może powodować zaburzenia stabilności błony komórkowej w neuronach oraz przekaźnictwa serotoniny, norepinefryny i dopaminy, co często łączy się z występowaniem depresji.

 



fot. pantherstock



Witaminy z grupy B

Innym składnikiem, którego nie powinno zabraknąć w diecie, są witaminy z grupy B. Wpływają one znacząco na funkcjonowanie centralnego i peryferyjnego układu nerwowego. Szczególnie witamina B1 wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie układu serotonino-adrenergicznego. Z kolei niedobór witaminy B6 może być odpowiedzialny za przedwczesne starzenie się neuronów. Warto wspomnieć również o kwasie foliowym, który jest związkiem nietrwałym, łatwo utleniającym się oraz trudno przyswajalnym przez organizm. Aby zadbać o jego optymalny poziom, należy wzbogacić dietę o surowe warzywa w kolorze zielonym, np. sałatę, szpinak, brokuł czy brukselkę.

(3)
Reklama
Komentarze