Zaloguj
Reklama

Jak poprawić koncentrację?

Jak poprawić koncentrację?
Fot. Pantherstock
(3)
Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na określonej myśli, przedmiocie lub wydarzeniu. Koncentracja uwagi może wystąpić samoistnie lub pod wpływem świadomego wyboru człowieka. Dzięki koncentracji wydajność naszej pracy, szczególnie nauki wzrasta. Zaburzenia koncentracji to dość powszechny problem nie tylko u dzieci i młodzieży, ale również u dorosłych. Co więc robić, aby ją poprawić?
 
Aby polepszyć tą umiejętność należy skupić się na tym co jest powodem dekoncentracji, a następnie próbować to wyeliminować. Główne przyczyny dekoncentracji to:
  • przemęczenie
  • niedożywienie
  • niewyspanie
  • zła dieta (brak tłuszczy omega-3)
  • przeżywanie silnych emocji
  • zły stan zdrowia
  • hałas na zewnątrz
Aby nauka była skuteczna najważniejszymi elementami ze sobą współgrającymi musi być pamięć i koncentracja. Często zdarza się, że mimo iż się czegoś uczymy nie potrafimy tego zapamiętać. Problemem jest właśnie brak koncentracji. Nie skupiając się na jednej rzeczy tylko na kilku na raz utrudniamy proces zapamiętywania. Brak koncentracji skutkuje tym, że nie będziemy w stanie przypomnieć sobie ważnych informacji.
 
Dobrze zbilansowana dieta może znacznie poprawić zdolność koncentracji. Orzechy zawierają tłuszcz, witaminy E i C oraz kwas lanolinowy, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek nerwowych.
 
fot. ojoimages
 
Natka pietruszki zawiera dużo witaminy C i karoten. Neutralizują one wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki mózgu. Śliwki nie tylko zawierają błonnik, ale również kwercetynę, która tak samo jak natka pietruszki  chroni przed wolnymi rodnikami.
Kondycja fizyczna również wpływa na jakość koncentracji. Wystarczy 15 minut ćwiczeń aerobowych lub siłowych przed przystąpieniem do zadania wymagającego koncentracji. Dzięki systematycznym ćwiczeniom mózg będzie lepiej dotleniony, dzięki czemu ułatwi zapamiętywanie i skupianie się.
Przed przystąpieniem do pracy lub nauki należy się wyspać. Bez odpowiedniej ilości snu organizm nie jest w stanie się zregenerować w konsekwencji czego mózg nie jest w stanie przyswajać nowych wiadomości.
 
Można wykonywać różne ćwiczenia poprawiające koncentrację. Przykładowymi zadaniami może być wizualizacja, która polega wyobrażeniu sobie i utrzymywaniu przez określony czas obrazów w głowie. Kolejnym ćwiczeniem jest pisanie streszczeń. Tworzenie streszczeń lub map myśli wymusza koncentrację jednocześnie ją poprawiając. Takie zadania poprawiają zarówno proces skupiania się jak i zwięzłego przekazywania informacji.
 
(3)
Reklama
Komentarze