Książka jest pozycją, która w sposób bardzo wartościowy porządkuje zagadnienia związane z psychoterapią i socjoterapią dzieci i młodzieży w obszarze oświaty i instytucji opiekuńczo – wychowawczych.
Przedstawiona pozycja nie zajmuje się jednak tylko teorią, ale ma także swój obszar praktyczny. Dwa rozdziały poświęcone są omówieniu zachowań dzieci i młodzieży wynikających z ich okresu rozwojowego oraz skonfrontowaniu ich z reakcjami wymagającymi interwencji oraz wskazaniu w jakim kierunku powinna iść terapia. Autor ujmuje tu różnego rodzaju zaburzenia pojawiające się u dzieci (w jednej części), a także młodzieży (w drugiej części). Podejmuje ważne tematy zaburzeń jedzenia, anoreksji, depresji i innych. Ważną częścią jest fragment poświęcony niedostosowaniu społecznemu oraz przyczynom niepowodzeń szkolnych, a także tak istotnemu tematowi, który niestety jest obecny w życiu wielu nastolatków, czyli uzależnieniom – w szczególności od narkotyków i alkoholu.
Ostatnia część książki stanowi bardzo praktyczną część i jest omówieniem, na podwalinie wcześniejszych rozważań, zasad działania grupy socjoterapeutycznej, oraz omawia funkcjonowanie uczestników grupy.
Książka Macieja Wilka jest pozycją, która w sposób bardzo jasny i klarowny przedstawia koncepcję socjoterapii w kontekście innych pojęć. Jest napisana językiem prostym, ale jednocześnie bardzo profesjonalnym. Jej układ – od teorii do praktyki – pozwala na dogłębne zrozumienie podejmowanych tematów. Jest nie tylko uporządkowaniem definicyjnym, ale także, a może nawet przede wszystkim, poradnikiem praktycznym.
Biorąc pod uwagę wspomniane wcześniej problemy współczesnej młodzieży warto, by książka ta stała się codziennym towarzyszem pracy pedagogów i psychologów szkolnych, a także nauczycieli, którzy niejednokroć postrzegają ucznia jedynie ze strony dydaktycznej. Pamiętać jednak należy, że niepowodzenia szkolne są często wynikiem funkcjonowania domowego dzieci i młodzieży, a zrozumienie tej zależności pozwala na bardziej globalne spojrzenie na każdego z młodych ludzi. Adresatem pozycji powinni być również wychowawcy w domach dziecka, pracownicy socjalni i kuratorzy społeczni sądowi, którzy nie maja uprawnień trenerskich (do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych i psychoterapeutycznych), ale powinni mieć wiedzę w tym temacie i rozumieć genezę zachowań dzieci i młodzieży, a także zdołać zaproponować właściwe środki zaradcze.
fot. pantherstock
Książka jest ważną pozycją w zakresie pracy z młodzieżą. Warto ją kupić i zapoznać się z jej treścią. Powinna ona stać się też ważną pozycją w każdej bibliotece placówek oświatowych i szkolno – wychowawczych.