Reklama:

Leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i zaburzenia hiperkinetycznego.

Prof. dr hab. Irena Namysłowska Konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży Prof. dr hab. Tomasz Wolańczyk, Konsultant wojewódzki(woj. Mazowieckie) w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży

Ten tekst przeczytasz w 6 min.

Leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i zaburzenia hiperkinetycznego.

Pantherstock

Malowanie rękami

Stanowisko zespołu konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży dotyczące kompleksowego (obejmującego psychoterapię) leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i zaburzenia hiperkinetycznego.

Reklama:


Nauczyciele w szkole i wychowawcy w przedszkolu powinni uzyskać pomoc i poradnictwo w zakresie radzenia sobie z zachowaniem dzieckiem w szkole lub klasie. Może ono mieć postać pisemnej opinii z zaleceniami postępowania wobec dziecka, bądź systematycznego szkolenia prowadzonego w ramach systemu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, bądź przez psychologa lub pedagoga szkolnego (pod warunkiem że są oni odpowiednio przygotowani). Podstawowe interwencje których, przeprowadzenie w szkole wydaje się konieczne to zmiana struktury klasy i wymagań wobec ucznia (np. posadzenie dziecka blisko nauczyciela, skracanie zadań, przeplatanie zajęć w klasie ćwiczeniami fizycznymi) oraz identyfikowanie sytuacji problemowych i wiążących się z nimi zachowań ucznia.

U dzieci ważne jest poinformowanie o diagnozie, wiążących się z nią objawach, uczenie obserwacji swoich zachowań i sposobów radzenia sobie, jest to szczególnie istotne u nastolatków.

 

  1. Elementy psychoterapii behawioralnej

Praca z rodzicami w formie treningu rodzicielskiego lub interwencje behawioralne w rodzinie są metodami o udowodnionej skuteczności w leczeniu ADHD i zaburzenia hiperkinetycznego oraz opozycyjno-buntowniczych zaburzeń zachowania.


Interwencje behawioralne w rodzinie mogą być prowadzone przez lekarza leczącego w ramach wizyt terapeutycznych lub sesji psychoterapii indywidualnej, przez psychologa w ramach porad psychologicznych bądź sesji terapii indywidualnej jak też w formie terapii grupowej jako treningi rodzicielskie. Interwencje behawioralne mogą być także prowadzone w innej placówce medycznej lub niemedycznej (np. poradnie psychologiczne-pedagogiczne, powiatowe centra pomocy rodzinie, organizacje pozarządowe), pod warunkiem posiadania wykwalifikowanego personelu. Prowadzenie interwencji behawioralnych nie wymaga pełnego wyszkolenia psychoterapeutycznego, może być prowadzone przez psychologa, lekarza specjalistę psychiatrę dzieci i młodzieży bądź psychiatrę (także osoby w trakcie obu specjalizacji) a także inne osoby pod warunkiem ukończenia innych szkoleń (pedagodzy, terapeuci zajęciowi). Informacja o przeprowadzeniu terapii behawioralnych lub treningów rodzicielskich bądź terapii rodzin, jeśli prowadzone jest w innej placówce, powinna być odnotowana w dokumentacji medycznej.


Do podstawowych technik zalecanych podczas terapii behawioralnej należą:

  • zwracanie pozytywnej uwagi na pożądane zachowania i podporządkowanie się,
  • bardziej efektywne wydawanie poleceń
  • wyciąganie negatywnych konsekwencji w momencie pojawienia się zachowania problemowego.

 

fot. pantherstock

 

Terapeuta ma również za zadanie pomoc rodzicom w identyfikacji konkretnych sytuacji problemowych i dobraniu właściwych technik. Często w rodzinach dzieci z ADHD obserwuje się niekonsekwencję w stosowaniu kar za zachowania niepożądane oraz nagród za zachowania pożądane. W przypadku przewagi zachowań negatywnych w relacji rodzic-dziecko, podczas sesji terapeutycznych należy rozszerzać zakres umiejętności rodzicielskich. Należy nauczać rodziców właściwych sposobów wydawania poleceń i ustalania reguł (np. utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem, wydawanie małej ilości poleceń na raz, formułowanie poleceń bez użycia przeczenia) oraz dawania pozytywnej uwagi w przypadku, gdy dziecko stosuje się do reguł. W celu wzmocnienia właściwych zachowań stosować można systemy żetonowe. W ramach interwencji behawioralnych należy wdrożyć wspólnie z rodzicami system proporcjonalnych do przewinień negatywnych konsekwencji. W przypadkach jawnej dysfunkcji systemu rodzinnego wdrożenie interwencji behawioralnych winno być poprzedzone terapią rodziny, możliwe jest przeprowadzenie interwencji behawioralnych w ramach terapii rodzinnej.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Inne tematy

🍁🎉 KONKURS! Jesienna chandra: jak sobie z nią radzić? Odpowiedz na pytanie i wygraj zestaw kosmetyków! 🍁🎉
Cześć Wszystkim! Mamy przyjemność ogłosić, że właśnie ruszył nasz nowy serwis: Medforum.pl! 🚀 Na tej platformie znajdziesz najbardziej aktualne informacje, artykuły i porady z zakresu farmacji, ...
Chcemy poznać Twoją opinię!
Cześć! 🌟 Chcielibyśmy jako Redakcja Serwisu poznać Twoją opinię na temat tworzonych przez nas treści: newsów, porad i artykułów pochodzących spod pióra lekarzy, a także copywriterów medycznych. ...
Edycja na portalu uciążliwa
Dzień dobry, Na tym portalu edycja jest trudna. Gdy wpisuje się jakiś temat lub wątek to łatwo go napisać. Natomiast podczas edytowania pojawiają się fragmenty kodu html. Sądzę, że to raczej proble...
Psychiatria.pl to teraz ForumPsychiatryczne.pl
Drodzy Użytkownicy! Witamy na nowej odsłonie serwisu ForumPsychiatryczne.pl, który zastępuje dawny serwis Psychiatria.pl. Zmiany w serwisie oraz na forum dotyczą całej szaty graficznej i nie...
Reklama:
Reklama: