Zaloguj
Reklama

Nowe miejsce, nowi koledzy, książki i zeszyty zamiast zabawek, czyli jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • 1. Brett D. Opowiadania dla Twojego dziecka część 1, GWP, Gdańsk 2000

    2. Molicka M. Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie leczenia, Media Rodzina, Poznań 2002

    3. Molicka M: Bajki terapeutyczne, Media rodzina, Poznań 2000

    4. Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. Psychologia dziecka. Wsi P, Warszawa 1995

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Nowe miejsce, nowi koledzy, książki i zeszyty zamiast zabawek, czyli jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły
Fot. medforum
(5)

Dzieciom idącym pierwszy raz do szkoły zazwyczaj towarzyszą liczne lęki: przed tym, że nie będą lubiani, nie będą mieć kolegów, pani będzie na nich krzyczeć, że nie poradzą sobie z nauką. Artykuł psychologa klinicznego przedstawia rady jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły.

Reakcje dziecka w pierwszych dniach w szkole możemy często przewidzieć. Zależy to w dużym stopniu od jego osobowości: czy jest dzieckiem lękliwym, zamkniętym, jak reaguje na nowe sytuacje, w jaki sposób znosił pobyt w przedszkolu (zwłaszcza na początku), jak również czy w okresie poprzedzającym pójcie do szkoły przeżył jakieś trudne wydarzenia.

Są dzieci, które pójście do szkoły odczuwają jako coś fascynującego (jak na przykład wycieczkę, czy pójście do cyrku), natomiast są i takie, w których budzi on bardzo silny lęk. Obojętnie jakie jest ich nastawienie, każde dziecko musi zostać indywidualnie przygotowane do tej sytuacji.

Pod względem stresu związanego z opuszczeniem bezpiecznego miejsca sytuację pójścia do szkoły możemy w pewnym stopniu porównać do przekroczenia progu przedszkola. Dzieciom zazwyczaj towarzyszy podobny lęk: przed tym, że nie będą lubiani, nie będą mieć kolegów, pani będzie na nich krzyczeć, jednakże oprócz tego dochodzi lęk przed nauką (np. czy podołam?, czy będę taki dobry jak moja siostra?). Dlatego też pozytywne nastawienie do nowej sytuacji może bardzo szybko prysnąć gdy uczeń dopiero podczas lekcji dowie się, że nauka trwa kilka godzin, że z klasy można jedynie wychodzić podczas przerwy...

Jak zatem przygotować dziecko na pójście do szkoły?

  • towarzyszyć mu w jego własnych przygotowaniach i przemyśleniach dotyczących szkoły – odpowiadać na jego pytania, opisywać w jaki sposób wyglądają lekcje
  • dobrze jest, jeśli przed pozostaniem w szkole dziecko ma możliwość ją odwiedzić, zapoznać się gdzie są sale lekcyjne dla młodszych dzieci, gdzie znajduje się ubikacja, z której będzie korzystać, szatnia (znajomość miejsca pozwoli mu poczuć się bezpieczniej); jeżeli nie jest to możliwe przed rozpoczęciem roku szkolnego powinien to zrobić rodzic lub osoba, która przyjdzie z pierwszakiem na rozpoczęcie roku
  • z wakacji warto wrócić około tygodnia wcześniej, by nowy uczeń zdążył ochłonąć po wakacyjnych emocjach
  • ważnym elementem przygotowującym dziecko na pójcie do szkoły jest przygotowywanie tornistra, zeszytów, przyborów szkolnych
  • podczas wakacji warto poświęcić trochę czasu na gry i zabawy edukacyjne rozwijające nie tylko wiedzę dziecka ale przede wszystkim zdolność koncentracji uwagi
  • lęk przed nieznanym można obniżyć tym, że dziecko będzie znało już jakiegoś kolegę czy koleżankę w grupie, więc jeśli to możliwe – można się o to postarać
  • niektóre dzieci, choć już stają się uczniami potrzebują mieć przy sobie coś, co da im poczucie bezpieczeństwa (np. ulubioną maskotkę, czy zdjęcie rodziców) – nie śmiejmy się z tego a w razie potrzeby pomóżmy im wybrać cos małego, co spełniłoby taką funkcję
  • dzieci, które wyróżniają się pośród innych nie są często akceptowane, dlatego nie ubierajmy dziecka w dziwaczne stroje czy kolory lub tez nie róbmy mu niecodziennych fryzur
  • ważne jest by nie okazywać naszego niepokoju związanego z pójściem córki lub syna do przedszkola – spotęguje ono lęk dziecka; rodzic musi być przekonany, iż jemu dziecku nie stanie się w nim żadna krzywda – w przeciwnym wypadku dziecko nie rozumiejąc dlaczego mama lub tata są zdenerwowani podejrzewa, że coś mu grozi i wtedy żadne argumenty nie zostaną przyjęte
  • pożegnanie powinno być krótkie (bez zbędnego przedłużania), bez łez i smutnych spojrzeń, z uśmiechem; niedopuszczalne jest okłamywanie dziecka twierdząc, że rodzic zaraz wróci lub będzie przez cały czas czekał w szatni (dziecko przy pierwszej nadarzającej się okazji sprawdzi to i przestanie ufać i wierzyć słowom mamy lub taty)
  • jeśli dziecko się moczy lub popuszcza mocz należy powiadomić o tym wychowawczynie oraz zabezpieczyć dziecku czystą bieliznę, ręcznik i mydło a także zapewnić, iż nie tylko ono ma taki problem
  • to samo dotyczy innych problemów zdrowotnych (np. epilepsja, częste bóle brzucha) oraz kłopotów z zachowaniem, koncentracją uwagi
  • prowadząc dziecko do szkoły należy podkreślać dumę z jego postawy (jeśli tak jest) a także mówić, że jest mądre i odważne i na pewno da sobie radę
  • dobrze jest odwołać się do własnych doświadczeń i powiedzieć: „ja też się bałem, ale poradziłem
  • można wymyślić dziecku historyjkę o pierwszoklasiście, który czuł się podobnie i pokonał swoje lęki - pomocne w tym mogłoby być sobie opowiadaniem Marii Molickiej – Misiulek w przedszkolu  (Bajki terapeutyczne) lub jedno jedno z opowiadań D. Brett zmienione go na potrzeby ucznia

 

(5)
Reklama
Komentarze