Zaloguj
Reklama

Recenzja - „Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe”

Autor/autorzy opracowania:


Recenzja - „Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe”
Fot. wyd. GWP
(5)

Bogdan Wojciszke jest autorem książki „Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe”. Dowiemy się w niej, jak współczesna psychologia odnosi się do przysłów i mądrości ludowych. Czym są przysłowia, a także czy pamiętamy ich znaczenia.

Autor omawia kilkadziesiąt aforyzmów na przykład „Błądzić jest rzeczą ludzką”, „Głupiec myśli, że jest mądry, mędrzec wie, że jest głupcem”, „Mądry Polak po szkodzie” i wiele innych, w analizie których wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii.

Ile razy wśród znajomych słyszałeś, co by zrobili wygrywając w jakiś grach hazardowych (lotto, Jednoręki bandyta itp.)? Kupili dom, samochód, pojechali w podróż dokoła świata, wyremontowali mieszkanie... Wojciszke w rozdziale „Apetyt przychodzi w miarę jedzenia” (Franciszek Rabelais) stwierdza, że większość ludzi uważa, iż w momencie kiedy staną się bogaci odmieni się ich życie, a „danina od chciwości (jaką zostawiają w kolekturach) jest jedynym podatkiem”, który ochoczo płacą. Autor porównuje poprzez badania Philipa Brickmana odczuwalność szczęścia u wygranych i tych, którym się nie powiodło tak dobrze w loteriach. Wynikło z tego, że poczucie szczęścia jest bardzo podobne w obu przypadkach. Dlatego – uważam – nie warto się okłamywać, że będziemy bardziej zadowoleni ze swojego życia, jeżeli będziemy mieli więcej i jeszcze więcej.

W kolejnym minieseju o tytule „Kłamstwo powtarzane wystarczająco często staje się prawdą” spotykamy się z procesem powtarzalności. Autor przedstawia obraz badań marketingowych dotyczących zwykłego proszku X do prania, który nie posiada detergentów. Im częściej pokazywano opinie prawdziwe i fałszywe - wynik był zadziwiający. Badani byli nieświadomi, że nieprawdziwa informacja ukazywała się kilkakrotnie razy częściej niż rzeczywista. Toteż faktyczność odpowiedzi nie miała nic wspólnego z tym, co jest właściwe. Zatem kłamstwo wg badanych okazało prawdą. A teraz przypomnij sobie dowolną reklamę, jaką zobaczyłeś po raz pierwszy – czy za kolejnym razem, kiedy ją oglądałeś nie była bardziej prawdziwa?

„Niewiele rzeczy tak bardzo oszukuje jak wspomnienia”. Wojciszke zwraca tutaj uwagę na schematyczność obrazów. Im częściej spotykamy się z takim samym zdarzeniem, tym bardziej je zapamiętujemy. Załóżmy oglądamy filmy romantyczne. Z reguły wiemy, że jest on, ona i miłość, która zakończy się happy endem. To standardowy obraz, jaki mamy w swojej świadomości. Wyobraź sobie: niedawno oglądałaś nowy film romantyczny. Po czasie okazuje się, że to, co pamiętasz jest wspomnieniem tych, jakie w przeszłości zobaczyłaś i nie jesteś w stanie określić, jak wyglądała kobieta, u której mężczyzna kupował kwiaty dla tej jedynej – więc rekonstruujesz zdarzenia na podstawie schematu. Pamięć często jest zawodna.

Dzięki lekturze GWP „Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe” można uświadomić sobie, jak wielką rolę odgrywa psychologia w rozumieniu mądrości ludów. Serdecznie zapraszam do zapoznania się chociaż z kilkoma rozdziałami, które poukładane są jedynie alfabetycznie. Wybór zawsze należy do Ciebie!

(5)
Reklama
Komentarze