Zaloguj
Reklama

Sposoby na stres w medycynie naturalnej

Sposoby na stres w medycynie naturalnej
Fot. Panthermedia
(0)

Świat medycyny konwencjonalnej, na przestrzeni wieków, dokonał bardzo dużego postępu, co pozwala na coraz lepsze niesienie pomocy osobom chorym. Zainteresowanie medycyną naturalną również miało wpływ na modyfikację poglądów medycyny tradycyjnej, która zaakceptowała naturalne metody leczenia jako alternatywę, wspierającą proces powrotu do zdrowia. Ma to szczególne odniesienie do walki ze stresem, który jest bolączką dzisiejszej cywilizacji. Istnieje wiele metod, proponowanych przez medycynę niekonwencjonalną, które pozwalają się zrelaksować i uwolnić od negatywnych skutków stresu.

Reklama

Trening autogenny Schultza

Jest to rodzaj ćwiczenia, polegające na wprowadzeniu ciała w stan rozluźnienia, a następnie wypowiadaniu autosugestii, które wyrażone w prostej formie, wpływają na odczuwanie naszego ciała. Trening ten ma dwa warianty - odczuwanie ciężaru ciała oraz odczuwanie ciepła. Zgodnie z sugestiami autora, ćwiczenia należy wykonywać 2 razy dziennie, a po kilku dniach nasze samopoczucie powinno ulec poprawie. Jest to technika, która pozwala uwolnić się od stresu, lęku, a także pomaga formować własną osobowość i ułatwia tworzenia afirmacji.

Joga

Joga jest najstarszym systemem filozoficznym Indii. Jej podstawowym założeniem jest ukazanie harmonii i jedności w życiu człowieka by osiągnąć stan oświecenia.

Słowo JOGA, często zamiennie używane ze słowem YOGA, pochodzi od sanskryckiego słowa „YUI” oznaczającego wiązanie, łączenie. Joga w Indiach praktykowana jest od tysiącleci i przez bardzo długi czas, pilnie strzeżono jej tajemnic. Dziś możemy swobodnie korzystać z jej dobrodziejstw, jednak należy pamiętać, że w świat Jogi należy wchodzić stopniowo.

Istnieje kilka ścieżek Jogi, stanowiących poszczególne etapy rozwoju duchowego.

Zaliczamy do nich takie ścieżki jak:

  • hatha-joga,
  • bhakti-joga,
  • karma-joga,
  • mantra-joga,
  • dżniana-joga,
  • radża-joga,
  • tantra-joga.

Ćwiczenia fizyczne w jodze, rozpoczyna się od poznania asan, czyli pozycji ciała, których jest około 80 oraz pranayama, czyli ćwiczeń w zakresie kontrolowania oddechu. Oprócz ćwiczeń fizycznych, jakie wykonywane są podczas treningu jogi, dużą wagę przywiązuje się do sposobu odzywania się, który zakłada stopniową rezygnację z mięs oraz tłuszczów odzwierzęcych w diecie.

Efektem ćwiczeń jest nie tylko poprawa samopoczucia ale również poprawa elastyczności ciała, wzmocnienie serca oraz kręgosłupa. Łagodzi ona dolegliwości bólowe jak również pozwala zwalczyć trudności natury psychicznej, w tym wszelkiego rodzaju stresy.

Medytacja

Mówiąc o uprawianiu jogi, należy również wspomnieć o medytacji. Stosowana jest ona od zamierzchłych czasów i wiązana była przede wszystkim z obrzędami religijnymi i kulturowymi. Niezależnie od tego, celem każdej medytacji jest wprowadzenie ciała oraz umysłu w stan głębokiego odprężenia i relaksu. Służy ona osiąganiu wewnętrznego spokoju, harmonii, sprzyja rozwiazywaniu problemów.

Istnieje wiele technik i metod medytacji, powiązanych z różnego rodzaju pozycjami ciała i odpowiednimi ćwiczeniami. Warunkiem skutecznej medytacji jest znalezienie cichego, ustronnego pomieszczenia, które jest lekko zacienione oraz przyjęcie wygodnej pozycji. Cała medytacja trwa około 15 do 20 minut. Przygotowani w ten sposób odtwarzamy tekst medytacji i staramy się zastosować do poleceń. Należy pamiętać, by medytacje dokończyć, niezależnie od tego, jakie myśli przebiegają przez nasz umysł. Medytacja, pod tym kątem, jest dla nas treningiem wewnętrznej dyscypliny.

Rebirthing

Ten sposób na odkrywanie siebie, rozpowszechniła w Polsce Lucyna Winnicka. Z dosłownego tłumaczenia, słowo to oznacza „ponowne urodzenie się”. Rebirthing (RB) jest oparty na oddechu, który uważa za naturalny system leczenia i uwalniania od negatywnych myśli. Większość ludzi do oddychania używa jedynie 1/5 pojemności swoich płuc, przy czym niewielu z nas korzysta przy tym procesie ze świeżego powietrza. Podczas treningu RB, wykonywana jest praca nad przekształcaniem naszej świadomości w kierunku uwalniania się od negatywnych wzorców myślenia poprzez naukę tworzenia afirmacji. RB jest formą relaksacji, pozwala pozbyć się stresów, uczy jak cieszyć się życiem, pozwala poczuć wewnętrzną siłę, jak również pomaga wrócić do zdrowia. Przeżycia związane z treningiem RB, są bardzo różnorodne i indywidualne. Sesje trwają od kilku do kilkunastu godzin. Odbywają się najpierw indywidulanie, jako przygotowanie do sesji zbiorowych. [1]

fot. panthermedia

Nie poddawać się stresowi

Pomimo tego, iż stres pozostaje nieodłącznym elementem naszego życia, nie musimy mu się biernie poddawać. Możemy nauczyć się jak sobie z nim radzić i w skuteczny sposób uwalniać się od jego skutków, nie doprowadzając do ich kumulowania się, jak dzieje się to w przypadku oddziaływania przewlekłego stresu. [2]

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • [1] „Tajemnice niekonwencjonalnej medycyny” E. Cybulska, Gdynia 1991
    [2] „Stres w życiu człowieka – ujęcie teoretyczne” G. Kowalska, B. Grzyb [w:] „Edukacja
    dla bezpieczeństwa” Przegląd Naukowo- Metodyczny, ROK IX NUMER 4/2015 (29)

Kategorie ICD:


Reklama
(0)
Komentarze