Zaloguj
Reklama

Syndrom przetrenowania – co to takiego i komu grozi?

Syndrom przetrenowania – co to takiego i komu grozi?
Fot. shutterstock
(5)

Wysportowane ciało jest w cenie  to oznaka zdrowia, siły i piękna. Jeżeli ćwiczymy rozważnie, stosując przy tym odpowiednią dietę i dbając o wypoczynek, przetrenowanie nam nie grozi. Gdy jednak dochodzi do braku umiaru w ćwiczeniach, może pojawić się przypadłość zwana syndromem przetrenowania.

Reklama

Syndrom przetrenowania najczęściej dotyka profesjonalnych sportowców, którzy są w trakcie przygotowań do zawodów. Chcąc osiągnąć jak najlepsze wyniki, przekraczają granicę możliwości organizmu. W efekcie zamiast wzrostu sprawności fizycznej, pojawia się gwałtowny spadek formy.

Syndrom przetrenowania, czyli…

Przetrenowanie to nic innego jak „wypalenie”. Chcąc uzyskać idealną sylwetkę bądź też rewelacyjne efekty sportowe, popadamy w skrajność – ćwicząc zbyt intensywnie i nie wsłuchując się w organizm.

Syndrom przetrenowania bardzo często jest rezultatem hormonalnych, fizycznych, żywieniowych, neurologicznych, a także emocjonalnych zmian organizmu, prowadzących do zaburzenia homeostazy (samoregulacja procesów biologicznych). To zaś powoduje ostre zmęczenie czy częste kontuzje.

Przetrenowanie powstaje w wyniku intensywnych treningów, po których organizm nie ma wystarczająco dużo czasu, jak i wartości odżywczych do regeneracji.

Ważne! Przetrenowanie to nie przemęczenie, które trwa zazwyczaj do kilku tygodni. 

Objawy przetrenowania

Oznak przetrenowania jest wiele, nie muszą występować wszystkie:

  • zmęczenie fizyczne i emocjonalne,
  • nagły spadek formy sportowej,
  • kłopoty ze snem,
  • zmniejszony apetyt,
  • bóle głowy,
  • ogólne podenerwowanie, wahania nastroju,
  • depresja,
  • bóle stawów oraz mięśni.

fot. panthermedia

Zapobieganie przetrenowaniu

Przede wszystkim należy zachować umiar w ćwiczeniach i pozwolić sobie na odpoczynek oraz odpowiednią regenerację organizmu. Warto skorzystać z modelu periodyzacji, gdy tworzy się rutyna treningowa. Periodyzacja jest to przechodzenie przez etapy o mniejszej oraz większej intensywności. Dodatkowym plusem jest tutaj przełamanie i zapobieganie pojawieniu się stagnacji w osiągnięciu fitness. Ponadto warto prowadzić dziennik ćwiczeń, w którym będzie się śledzić swoje treningi – zapisywać szczegóły (m.in. sposób wykonywania ćwiczeń, natężenie oraz intensywność).

Piśmiennictwo
Reklama
(5)
Komentarze