Zaloguj
Reklama

Wpływ niedoboru snu na nasz organizm

Wpływ niedoboru snu na nasz organizm
Fot. Shutterstock
(5)

Niedobór snu może wpływać na zaburzenia równowagi w organizmie człowieka. Może powodować na przykład problemu z regulacją uczucia głodu. Niewyspany człowiek ma większą ochotę na kaloryczne jedzenie, przede wszystkim słodkie i tłuste.

Reklama

Niedostatek snu może wpływać również na inne komplikacje zdrowotne. Osoby cierpiące na bezsenność częściej popadają w nałóg alkoholowy oraz w inne nałogi (palenie tytoniu, zażywanie twardych i miękkich narkotyków). 

Wśród osób, które mają problemy ze snem zwiększa się poziom ryzyka zachorowań na chorobę Alzheimera, czy schizofrenię. Może również dojść do uszkodzenia płuc, wątroby i jelita cienkiego. Bezsenność wpływa także na artretyzm oraz zmniejsza zapotrzebowanie seksualne, osłabia również system immunologiczny. 

Ile powinien trwać sen u zdrowego człowieka?

Organizm każdego człowieka jest inny, w związku z tym każda osoba ma inne zapotrzebowanie snu. Dużo ludzi śpi mniej niż wynosi średnie zapotrzebowanie snu, które różni się w zależności od wieku. 

Charles A. Czeisler, profesor medycyny snu z Uniwersytetu Harvarda wykazała, że dobowe zalecenia snu powinny wynosić odpowiednio:

  • Noworodki (0–3 miesięcy): 14–17 godz.
  • Niemowlęta (4–11 miesięcy): 12–15 godz.
  • Maluchy (1–2 lat): 11-14 godz.
  • Przedszkolaki (3–5 lat): 10–13 godz.
  • Okres szkolny (6–13 lat): 9–11 godz.
  • Nastolatki (14–17 lat): 8–10 godz.
  • Młodzież dorosła (18–25 lat): 7–9 godz.
  • Dorośli (26–64): 7–9 godz.
  • Osoby starsze (65 lat i więcej): 7–8 godz.

Przyczyny bezsenności

Istnieje wiele przyczyn bezsenności, główne to:

  • nieregularny tryb życia - dla naszego organizmu, najlepiej kiedy każdego dnia budzimy się i kładziemy się o tej samej porze,
  • drzemki w ciągu dnia,
  • objadanie się na noc,
  • wykonywanie intensywnych ćwiczeń fizycznych przed snem,
  • oglądanie telewizji i granie na komputerze do późnych godzin nocnych,
  • nadużywanie używek takich jak: kofeina, alkohol, nikotyna, napoje energetyzujące, środki psychoaktywne (narkotyki i niektóre leki),
  • czynniki rozpraszające np. intensywne oświetlenie w sypialni, włączony komputer, czy inne urządzenia wytwarzające dźwięki,
  • nieodpowiednio przygotowana sypialnia (źle dobrany materac, czy poduszka, niewywietrzony pokój, nieodpowiednia temperatura pomieszczenia, która powinna wynosić 18-20°C).
Reklama
(5)
Komentarze