Jak dobierać dziecku zajęcia pozaszkolne, czym grozi przemęczenie dodatkowymi zajęciami. Na te i inne pytania odpowiada artykuł psychologa klinicznego.
Jest rzeczą oczywistą, że zajęcia pozalekcyjne mają zazwyczaj pozytywny wpływ na dzieci oraz są ogromnie ważne dla ich rozwoju między innymi dlatego że:
- pozwalają rozwijać (często nawet poznać) zainteresowania
- zapewniają czas wolny pod opieką dorosłych
- sposób spędzania czasu jest zazwyczaj efektywny – dzieci coś tworzą, z czego mogą być dumne
- dzięki nim następuje dowartościowanie siebie
- grupa zapewnia pozytywny wpływ na efekt pracy, zadowolenie z siebie, atmosferę podczas spotkań
W wyborze zajęć dodatkowych należy jednak pamiętać o następujących aspektach:
- dziecko powinno mieć wpływ na ich wybór
- nie należy na siłę do nich zmuszać – jeżeli nie chce w tym momencie, lepiej odczekać i wrócić do rozmowy za jakiś czas (gdy zmusimy naszą pociechę zajęcia i tak nie odniosą spodziewanego przez nas skutku!)
- spróbujcie ustalić dlaczego córka czy syn nie chce uczęszczać na proponowane przez was zajęcia, może przyczyna tkwi w zupełnie czymś innym (np. chodzi tam koleżanka, która jest niemiła czy agresywna, dziecko chce uczyć się języka, ale nie odpowiada mu osoba prowadzącą)
- zajęcia muszą być dostosowane do wieku i możliwości dziecka
- nie mogą odzwierciedlać obecnych lub przeszłych marzeń rodziców (tak jak we wspomnianym przykładzie)
- przekonanie się do nich przez dziecko czasem wymaga spróbowania, można zatem zaproponować: “pójdziesz raz, czy dwa a potem zobaczysz”
- pamiętajmy, że dziecko, które nie ma (w danej chwili) ściśle określonych zainteresowań, nie jest gorsze od tego, który ma wielkie pasje; nie oglądajmy się w tej kwestii na innych a raczej starajmy się ciekawie organizować czas córki czy syna
- dajmy naszej córce czy synowi możliwości spróbowania udziału w różnych kółkach zainteresowań; nie okazujmy zdenerwowania gdy je zmieniają – po prostu próbują co będzie im najlepiej odpowiadać
Cieszmy się gdy nasze dziecko jest aktywne i ma zorganizowany czas – będzie miało go mniej na siedzenie przed telewizorem czy komputerem oraz mniejsze szanse na przebywanie w grupie młodzieży stosującej różnego rodzaju szkodliwe używki.