Zaloguj
Reklama

Zapanować nad stresem

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:


Zapanować nad stresem
Fot. medforum
(2)

Coraz więcej ludzi na świecie cierpi z powodu przewlekłego stresu. Szybkie tempo życia, zbyt duże wymagania, natłok obowiązków sprawiają, że ludzie narażeni są na ciągły stres. Umiarkowany motywuje do działania, zaś chroniczny niesie wiele negatywnych następstw.

Stres jest potrzebny do przeżycia w sytuacjach zagrażających życiu. Organizm włącza tryb,,uciekaj albo walcz”. Nadnercza wydzielają kortyzol - inaczej hormon stresu - i adrenalinę, a układ współczulny wysyła do mózgu sygnały alarmowe. Wtedy wzrasta ciśnienie krwi i akcja serca, mięśnie się napinają a ręce pocą.

Człowiek staje się bardziej czujny, zwarty i może podjąć odpowiednie działanie. W takim przypadku stres jest pozytywnym zjawiskiem. Problem zaczyna się wtedy, gdy stres staje się chroniczny. Wtedy nawet słaby bodziec wywołuje silne emocje. Wiąże się to z uciążliwymi dolegliwościami:

  • bóle pleców, ramion, lędźwi,
  • bóle głowy,
  • bezsenność,
  • spadek odporności organizmu,
  • lęki.

Jak sobie poradzić ze stresem?

Badania wykazały, że dla osoby, która pracuje za biurkiem, minimum ruchu to 8 tysięcy kroków dziennie, w tym 20 min ciągłego ruchu, który podnosi tętno do 120-130 uderzeń na minutę.
Inne badania sugerują, że osoby, które w sytuacji stresowej koncentrują się na działaniu, a nie na emocjach, są bardziej odporne psychicznie i szybciej regenerują siły.

W łagodzeniu stresu pomaga też wypracowanie w sobie odpowiedniego podejścia do zmian. Na pewne wydarzenia ludzie nie maja wpływu. Takie podejście ułatwia walkę ze stresem. Pozytywne emocje rozładowują napięcie. Warto nauczyć się je wytwarzać i wizualizować.
 



fot. ojoimages


 
Opracowano program redukcji stresu za pomocą uważności (MBSR), którego twórcą jest Jon Kabata-Zina, profesor medycyny z University of Massachusetts w USA. Kurs trwa osiem tygodni. Uczestnicy uczą się redukować napięcie za pomocą takich technik jak:

  • świadome oddychanie,
  • medytacja w ruchu.

Długoterminowe treningi MBSR zmieniają nawet strukturę mózgu. Badania Sary Lazar z University of Michigan wykazały, że u osób praktykujących uważność obserwuje się wzrost ilości istoty szarej w hipokampie. Wiadomo, że długotrwałe działanie hormonów stresu zmniejsza ilość neuronów w tej strukturze mózgu.
 
Żeby zapanować nad stresem najpierw trzeba zapanować nad tym, co dzieje się w głowie. Medytacja i ruch pomagają w łagodzeniu stresu. Treningi uważności redukują napięcie.

Długotrwały stres niesie ze sobą wiele negatywnych następstw psychicznych i somatycznych. Dlatego warto nauczyć się z nim walczyć.
 

(2)
Reklama
Komentarze