Zaloguj
Reklama

Czy zaburzenia snu to choroba?

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Czy zaburzenia snu to choroba?
Fot. ojoimages
(5)

Zaburzenia snu należą do zaburzeń rytmów dobowych. Są jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych dotykających człowieka. Mogą wynikać z sytuacji psychospołeczniej, chorób psychicznych i somatycznych, czy w końcu mogą być objawem ubocznym leków.

Zaburzenia snu - Objawy i przebieg

Najczęstsze formy zaburzeń snu:
  • trudności z zasypianiem
  • sen przerywany
  • wczsne budzenie
  • ranne złe samopoczucie
  • nadmierna senność

Zaburzenia snu - Kiedy udać się do lekarza

Bezsenność trwająca dłużej niż kilka dni, czy współwystępujaca z obniżonym nastrojem, aktywnością czy lekiem. Pytała też czy znalazłam 2 baze.

Zaburzenia snu - Leczenie

Dobre rady na dobry sen.

Masz trudności z zasypianiem? A może przerywany sen – wybudzasz się w środku nocy? Poniżej podajemy kilka rad mogących ci pomóc. Im więcej z nich wprowadzisz w życie, tym większą będziesz mieć szansę na spokojną noc.

  • Nie śpij w ciągu dnia. Jeśli organizm przyzwyczai się do dziennej drzemki, nie będzie potrzebował snu nocą. Oczywiście, po nieprzespanej nocy pokusa na odpoczynek w ciągu dnia jest silna. Jednak ulegając jej skazujemy się na kolejną noc bez snu – przecież organizm wypoczął w dzień. Przerwać to błędne koło można jedynie silnym postanowieniem, by nie spać w ciągu dnia. Jeśli mimo postanowienia podsypiasz, poproś bliską osobę, by Cię w takich momentach budziła.
  • Bądź aktywny fizycznie. Kilka godzin przed snem zmobilizuj się do odrobiny sportu, albo do spaceru. Ciału potrzebne jest zmęczenie, by mogło potrzebować odpoczynku.
  • Zamknij wszystkie ważne sprawy z tego dnia. Jeśli to tylko możliwe, nie zostawiaj spraw budzących silne emocje nie zakończonymi. Jeśli położysz się spać przed podjęciem ważnej decyzji, w nocy będziesz o niej rozmyślać zamiast odpoczywać. Podobnie, nie zakończony konflikt, nie przepłakany smutek, nie świętowana radość – będą utrudniać sen. Należy domknąć ważne sprawy oraz właściwie przeżyć emocje.
  • Przewietrz dobrze sypialnię. Świeże powietrze ułatwia zasypianie. Lepiej się też śpi w pomieszczeniu lekko chłodnym, niż w zbyt ciepłym.
  • Wycisz organizm. Godzinę przed snem staraj się spędzić bez większego wysiłku umysłowego, nie męcz się też fizycznie. Godzina przed snem niech będzie czasem  relaksu, dobrej książki, filmu albo rozmowy z bliskimi.
(5)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze