Serwisy Medforum
Reklama

Stres w ciąży - zagrożenie dla dziecka

Stres w ciąży - zagrożenie dla dziecka
Fot. ojoimages
(4)

Silne, negatywne przeżycia emocjonalne u kobiet w ciąży oraz ich wpływ na przebieg ciąży i rozwój płodu.

Stres w ciąży - Objawy i przebieg

Płód w znacznym stopniu odbiera wszystkie nastroje matki. Jeżeli jest zadowolona i radosna dziecko również jest spokojne, natomiast stres, zdenerwowanie wpływają na dziecko negatywnie. W ciąży zdecydowanie, w miarę możliwości, powinno się unikać sytuacji stresowych. Lęk i niepokój o prawidłowy przebieg ciąży oraz rozwój i zdrowie dziecka powodują przewlekły stres.

Pod wpływem stresu organizm wytwarza tzw. hormon stresu kortyzol, którego duże stężenie może spowodować wady rozwojowe płodu. W niektórych przypadkach silne przeżycia emocjonalne mogą stać się przyczyną wad wrodzonych płodu, jak np. wady układu nerwowego, wady serca. Stres może wywołać apatię, brak apetytu, co może doprowadzić do niedożywienia płodu, a tym samym zaburzenia jego rozwoju. Może on być również przyczyną przedwczesnej czynności skurczowej a w konsekwencji przedwczesnego porodu.

Skutkiem stresu może być wzrost ciśnienia tętniczego krwi, co niesie ryzyko przedwczesnego odklejenia się łożyska. Najbardziej niekorzystny jest stres w pierwszym trymestrze ciąży, w okresie tzw. organogenezy, czyli kształtowania się poszczególnych narządów. Niewątpliwie stres zmniejsza ogólną odporność organizmu zwiększając ryzyko infekcji.

Stres w ciąży - Kiedy udać się do lekarza

Jeżeli kobieta nie potrafi sobie poradzić ze stresem powinna skonsultować to z lekarzem. Przepisze on wówczas odpowiednie, nieszkodliwe dla dziecka leki pozwalające na wyciszenie i uspokojenie. Zalecić może również konsultację u psychologa lub psychiatry.

Stres w ciąży - Leczenie

Istnieje wiele różnych sposobów pozwalających samemu zminimalizować stres. Najważniejszym z nich jest pozytywne myślenie i odpowiednia ilość odpoczynku i snu. Znane są również techniki relaksacyjne (np.joga), które można wykonywać samemu.

Kilkunastominutowy odpoczynek w pozycji leżącej w miejscu odizolowanym od hałasu i nadmiaru światła, w trakcie którego należy się starać myśleć „o niczym” wpłyną bardzo pozytywnie na stan psychiczny. Ćwiczenia relaksacyjne wykonywane systematycznie pozwolą na ograniczenie stresu.

(4)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze