Zaloguj
Reklama

Jak zachować zdrowy i sprawny mózg?

Jak zachować zdrowy i sprawny mózg?
Fot. Pantherstock
(5)
Zdrowy i sprawny mózg

Mózg człowieka stanowi główne centrum dowodzenia dla całego organizmu. Steruje on wszystkimi procesami zachodzącymi w naszym organizmie (pozwala na odbieranie, przetwarzanie, generowanie informacji).

Zdrowy i sprawny mózg - Objawy i przebieg

Dzięki niemu nie tylko czujemy, słyszymy, myślimy, mówimy ale także jesteśmy świadomi swojego istnienia. Zgodnie z prawami nauki, żyjemy tak długo ile żyje nasz mózg. Nasz mózg zbudowany jest z ogromnej ilości komórek nerwowych (neuronów), które mają zdolność do łączenia się z sobą. W otoczeniu komórek nerwowych znajduje się także glej. Warto zatem w sposób szczególny zadbać o mózgu by w sposób szybki i sprawny funkcjonował przez długie lata.
 
Jakie ćwiczenia należy wykonywać by mieć zdrowy i sprawny mózg?
Zgodnie z przekonaniami specjalistów, mózg potrzebuje w każdym wieku stymulacji. Oczywiście nie może to być stymulacja ciągła i intensywna gdyż mózg musi także odpoczywać (najczęściej ma to miejsce podczas snu).

W mózgu każdej osoby rozwija się ogromna ilość połączeń nerwowych, które pozwalają nam na sprawne i prawidłowe funkcjonowanie. Wraz z wiekiem liczba tworzących się połączeń staje się coraz mniejsza a utworzone już wcześniej połączenia nie funkcjonują sprawnie. Aby utrzymać mózg z „dobrej kondycji”  konieczne jest jego regularne, codzienne stymulowanie.

Trening ten jest szczególnie ważny dla osób, które mają problemy z pamięcią i zapamiętywaniem a także dla osób starszych. Pozwoli on na zachowaniu na długie lata dobrej pamięci oraz intelektu.


Wśród ćwiczeń, które można wykonywać w celu poprawy pracy mózgu zaliczamy m.in.: gra w szachy i warcaby, gra w karty, rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek, nauka piosenki, wiersza na pamięć, uczenie się np. listy zakupów na pamięć czy nazw przystanków podczas powrotu do domu.

Wśród innych sposobów wymienia się także uprawianie sportów, jogę, zmiana ręki (z prawej na lewą lub odwrotnie) np. przy myciu zębów czy czesaniu włosów. Konieczne jest także czytanie książek, gazet, nauka języka obcego, nauka gry na instrumencie czy wykonywanie obliczeń matematycznych bez użycia kalkulatora. Ćwiczenia oraz ich częstość dostosowywane są do pacjenta oraz chorób mu towarzyszących. Niemniej jednak każdy z nas powinien poświęcić ok. 10 minut na stymulację mózgu.
 

(5)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze