Zaloguj
Reklama

Przedawkowanie leków przeciwdepresyjnych: czym się objawa i jak je leczyć?

Przedawkowanie leków przeciwdepresyjnych: czym się objawa i jak je leczyć?
Fot. Panthermedia
(0)
Reklama

Leki przeciwdepresyjne, podobnie jak i inne farmaceutyki, bywają celowo przyjmowane przez pacjentów w zdecydowanie nadmiernych ilościach. Różne są przyczyny takiego postępowania, co jednak dzieje się z osobami, które przedawkują leki przeciwdepresyjne – czy problem ten jest groźny? Jakie objawy pojawiają się po przedawkowaniu leków przeciwdepresyjnych?

Objawy i przebieg

Leki przeciwdepresyjne bywają zalecane pacjentom z różnych powodów – podstawowym wskazaniem do ich stosowania są oczywiście zaburzenia depresyjne, wśród innych problemów, w których leczeniu również stosowane są leki zaliczane do tej grupy, wymienić można chociażby rozmaitego rodzaju zaburzenia lękowe, ale i przewlekłe zespoły bólowe. Zalecając pacjentowi środki przeciwdepresyjne, zawsze konieczne jest oszacowanie tego, jakie jest ryzyko, że celowo przyjmie on zbyt duże ich ilości – w przypadku leków przeciwdepresyjnych, niestety, istnieje bowiem ryzyko ich przedawkowania.

Do grupy leków przeciwdepresyjnych zaliczane są środki o odmiennych mechanizmach działania – w końcu należą do nich zarówno inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI), jak i inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny i noradrenaliny (SNRI) oraz trójcykliczne leki przeciwdepresyjne. Różnią się one jednak nie tylko mechanizmem działania, ale i ryzykiem związanym z ich stosowaniem – zazwyczaj najczęściej przedawkowywane są trójcykliczne leki przeciwdepresyjne i to właśnie z tymi środkami związane jest największe ryzyko rozwinięcia się poważnych komplikacji nadużycia leków przeciwdepresyjnych.

Kiedy udać się do lekarza

O tym, jaki objawy przedawkowania leków przeciwdepresyjnych wystąpią u pacjenta, decyduje zarówno to, jaki dokładnie lek został przez niego nadużyty, jak i to, jak duże jego ilości zostały przyjęte przez pacjenta oraz czy wraz ze środkami przeciwdepresyjnymi pacjent zażywał alkohol lub inne jeszcze leki. Wśród najczęściej spotykanych po nadużyciu antydepresantów dolegliwości wymieniane są:

  • nudności,
  • wymioty,
  • zaburzenia widzenia,
  • ból głowy,
  • gorączka,
  • wzrost ciśnienia tętniczego krwi,
  • drżenie rąk,
  • zawroty głowy.

Tak jak powyżej wymienione dolegliwości można uznać za stosunkowo łagodne, tak i w przebiegu przedawkowania antydepresantów występować mogą również i zdecydowanie poważniejsze dolegliwości, takie jak:

  • znaczne przyspieszenie rytmu serca,
  • drgawki, omamy,
  • zaburzenia oddychania,
  • znaczny spadek ciśnienia tętniczego krwi,
  • zatrzymanie akcji serca,
  • śpiączka.

W związku z nadużyciem leków przeciwdepresyjnych dochodzić może również i do rozwinięcia się u chorego zespołu serotoninowego – wśród możliwych objawów tej jednostki wymienia się takie dolegliwości, jak:

  • nudności,
  • wymioty,
  • biegunka,
  • zaburzenia koordynacji ruchowej,
  • poczucie zmęczenia,
  • wzrost ciśnienia tętniczego,
  • omamy,
  • przyspieszenie czynności serca,
  • splątanie,
  • wzmożenie potliwości,
  • podwyższenie temperatury ciała.

Leczenie

Pacjent, który zgłosi, że przyjął on zdecydowanie zbyt duże od zalecanych ilości leków przeciwdepresyjnych, powinien jak najszybciej znaleźć się pod opieką lekarza – wtedy, gdy trafi on do specjalistów w odpowiednio krótkim czasie, może zaistnieć możliwość podjęcia oddziaływań mających na celu usunięcie z organizmu zażytych przez niego leków np. na drodze płukania żołądka. Czasami osobom, które celowo nadużyły leków przeciwdepresyjnych, podawane bywają preparaty węgla aktywowanego.

Wtedy zaś, gdy pacjent trafi do szpitala późno – dopiero po tym, gdy rozwinęły się już u niego objawy przedawkowania leków przeciwdepresyjnych – najistotniejsze staje się leczenie objawowe, które polega m.in. na nawadnianiu chorego. Niezbędne jest wtedy stałe monitorowanie stanu pacjenta i korygowanie pojawiających się u niego nieprawidłowości, takich jak np. gorączka czy zbyt wysoka wartość ciśnienia tętniczego krwi.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Komentarze