Zaloguj
Reklama

Sposoby na zmęczenie i senność

Autor/autorzy opracowania:

Adres www źródła:

Bibliografia:

  1. „Neurologia kliniczna” R. Mazur, Via Medica, Gdańsk 2007, wyd. 3.
  2. „Neurologia” W. Kozubski, P.P. Liberski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011, wyd. 1.
  3. „Choroby układu nerwowego” pod redakcją W. Kozubskiego i P.P. Liberskiego, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.

Kategorie ICD:


Sposoby na zmęczenie i senność
Fot. Pantherstock
(5)

Każdy organizm wymaga regularnego odpoczynku oraz snu. Zdarzają się sytuacje, iż dopada nas zmęczenie oraz nadmierna senność. W większości przypadków nie jest to wynikiem chorób, choć mogą także pojawić się tzw. chorobowe przyczyny zmęczenia i senności (białaczka, nowotwory, osłabiona odporność, cukrzyca, choroby płuc, infekcje wirusowe i inne). W przypadku pojawienia się przewlekłego zmęczenia konieczna jest konsultacja lekarska oraz wykluczenie jego chorobowych przyczyn.

Objawy i przebieg

W momencie wykluczenia chorobowych przyczyn zmęczenia oraz senności (po konsultacji oraz badaniach lekarskich), kluczowa rolę odgrywa obserwacja naszego organizmu. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu daje możliwości normalnego, aktywnego, sprawnego uczestnictwa w życiu codziennym.

W większości przypadków na początku jesteśmy w stanie walczyć z nadmierną sennością oraz zmęczeniem w ciągu dnia. Z czasem przysparza nam to coraz więcej problemów, sprawia trudności w pracy, podczas zakupów, na spacerze, w kinie, podczas zabawy z dziećmi oraz w wykonywaniu obowiązków domowych. Wykluczenie chorobowych przyczyn tego stanu rzeczy powoduje, iż sami powinniśmy spróbować walczyć z nadmierną senności oraz zmęczeniem.

Należy pamiętać, iż każdy organizm jest inny i reaguje w sposób indywidualny. Nigdy nie należy bagatelizować tego co chce nam przekazać, gdyż nie uda nam się go oszukać.

Sposoby walki z sennością oraz zmęczeniem

Poniżej przedstawione zostaną domowe sposoby walki z nadmierną sennością oraz zmęczeniem, zaliczamy do nich:

  • Spokojny, niczym nie przerwany, trwający do 8 godzin sen, zbyt krótka lub długa ilość snu może przyczynić się do osłabienia, senności, zmęczenia, niepokoju czy drażliwości. Utrudnia koncentrację i wpływa bardzo negatywnie na nasze samopoczucie. Przed snem koniecznie należy przewietrzyć pomieszczenie, wyłączyć radio, telewizor, telefon oraz komputer. Sen nie powinien być niczym przerywany
  • Właściwe regularne, pełnowartościowe odżywianie. Nie należy „szpikować się” zbyt dużą ilością kofeiny i innymi wspomagaczami. W większości przypadków przynosi to niestety efekt odwrotny
  • Odpoczynek, relaks, można skorzystać z masażu, wyprawy do sauny, ale także poczytać książkę bądź posłuchać spokojnej relaksacyjnej muzyki
  • Aktywność fizyczna, która powinna być regularna i nie przeciążać organizmu. Może to być spacer, wycieczka rowerowa, bieganie bądź wyprawa na basen.
  • Właściwa praca układu endokrynnego, kontrola poziomu hormonów TH, T3 oraz T4.
  • Unikanie używek, coca- cola, kawa, wspomagacze, papierosy, narkotyki, początkowo pobudzają nasz organizm po czym efekt ich działania przynosi odwrotny skutek (nadmierna senność, osłabienie, zmęczenie)
  • Prawidłowa praca układu krwionośnego a dokładnie serca
  • Nawadnianie organizmu
  • Unikanie gwałtownych emocji
  • Prawidłowa waga ciała, zrzucenie nadmiernej ilości kilogramów w rozsądny sposób po okiem dietetyka oraz lekarza
  • Otaczanie się przyjaznymi kolorami, osobami, muzyką

Kluczową rolę ogrywa w tym wszystkim obserwacja organizmu, którego nie da się oszukać oraz praca nad własnymi słabościami.

(5)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze