Zaloguj
Reklama

Stres w ciąży

Stres w ciąży
Fot. ojoimages
(4)

Zachwianie emocjonalne spowodowanie silnymi przeżyciami, przewlekłym zdenerwowaniem lub strachem.

Stres w ciąży - Objawy i przebieg

Stres ma ogromne znaczenie w ciąży. Wywołany może być np. różnymi przeżyciami dnia codziennego, jak również zbytnią troską o stan płodu lub strachem przed porodem. Może powodować wiele zaburzeń psychicznych u kobiety oraz wpływać bardzo niekorzystnie na rozwój płodu.
 
Zdarza się, że silne przeżycie w trakcie ciąży może stać się przyczyną powstawania wielu wad rozwojowych u płodu. Szczególnie dotyczą one ośrodkowego układy nerwowego oraz serca. Najprawdopodobniej jest to wynik teratogennego działania kortyzolu tzw. hormonu stresu, wytwarzanego przez organizm kobiety w chwilach silnego napięcia emocjonalnego.
 
Stres może powodować zaburzenia snu, utratę lub nadmierny apetyt jak również apatię, która w cięższych przypadkach może przerodzić się w depresję i inne. Mogą one z kolei bardzo niekorzystnie wpłynąć na ciążę powodując różnego rodzaju jej powikłania. Silny stres może spowodować przedwczesne skurcze macicy, silne pocenie się, uderzenia gorąca bądź zimne poty.
 
Jeżeli przeżyła jakiś szok np. utrata partnera, śmierć bliskiej osoby może dojść do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi, kołatania serca czy też omdlenia.

Stres w ciąży - Kiedy udać się do lekarza

Z lekarzem należy skontaktować się w przypadku, gdy kobieta nie potrafi sobie poradzić z nasilającymi się objawami spowodowanymi przez stres, w celu zalecenia przez niego odpowiedniej kuracji, pozwalającej na wyciszenie się, a jednocześnie będącej bezpieczną dla płodu. Może zastosować leczenie farmakologiczne przepisując łagodne środki uspokajające.

Stres w ciąży - Leczenie

Aby zminimalizować stres, niezbędne jest zapewnienie kobiecie ciężarnej odpowiedniej ilości czasu na odpoczynek i relaks. Odpowiednia ilość snu, ciepła kąpiel czy relaks przy interesującej książce z pewnością korzystnie wpłynie na stan psychiczny kobiety. Nie należy wyłączać się z życia towarzyskiego i częściej rozmawiać o dręczących problemach. Pozwoli to znacznie rozładować napięcie i stres.
 
Należy także, w miarę możliwości, unikać sytuacji stresowych lub starać się spojrzeć na nie z innej perspektywy. Pozytywne myślenie jest bowiem niezmiernie ważnym elementem w walce ze stresem.
(4)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze