Zaloguj
Reklama

Zaburzenia snu w ciąży

Zaburzenia snu w ciąży
Fot. ojoimages
(4)

Zbytnia senność lub problemy z zaśnięciem pojawiające się w okresie ciąży, znacznie utrudniające prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Zaburzenia snu w ciąży - Objawy i przebieg

Zaburzenia snu są dolegliwościami niezmiernie dokuczliwymi w czasie ciąży. Powodują one znaczne osłabienie, gdyż organizm nie potrafi się prawidłowo zregenerować. Przyczyn zaburzeń snu w ciąży może być bardzo wiele. Najczęściej problemy ze snem związane są ze zmianami hormonalnymi zachodzącymi podczas ciąży.
 
 Działanie progesteronu, którego stężenie w ciąży znacznie wzrasta powoduje, że kobieta czuje się senna i zmęczona. Nadmierna senność najczęściej występuje na początku ciąży, gdyż stężenie progesteronu jest wtedy największe. Pod koniec ciąży występuje częściej bezsenność, spowodowane częstym budzeniem się w nocy i kłopotami z ponownym zaśnięciem.
 
Nasilające się i znacznie bardziej odczuwalne ruchy płodu, częste oddawanie moczu czy też stres mogą zakłócić prawidłowy przebieg snu.

Zaburzenia snu w ciąży - Kiedy udać się do lekarza

W przypadku, gdy zaburzenia snu stają się bardzo uciążliwe, kobieta staje się przez to bardziej osłabiona i nerwowa niezbędna może okazać się wizyta u lekarza. Może on zalecić odpowiednie postępowanie lub przepisać leki pozwalający na spokojny sen. Także jeżeli sen zakłócają zbyt silne ruchy płodu należy natychmiast skontaktować się z lekarzem w celu oceny stanu płodu.
 
Choć najczęściej częste oddawanie moczu małymi partiami w drugiej połowie ciąży, zakłócające spokojny sen jest fizjologią, warto o tej dolegliwości wspomnieć w czasie wizyty kontrolnej. Może to bowiem świadczyć o rozwijającej się infekcji dróg moczowych. W przypadku nadmiernej senności, lekarz może zlecić badanie morfologii oraz poziomu glukozy we krwi. Zbyt niskie wartości tych parametrów mogą być przyczyną nadmiernego zmęczenia i senności.

Zaburzenia snu w ciąży - Leczenie

W związku z tym, że wszelkie zaburzenia emocjonalne mogą powodować zaburzenia snu, należy dbać o psychikę i unikać sytuacji stresowych oraz więcej czasu przeznaczać na relaks. Dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości tlenu poprzez wietrzenie pomieszczeń, w których ciężarna przebywa oraz spacery na świeżym powietrzu mogą również przyczynić się do lepszego snu.
 
Nieodpowiednia ilość dostarczonego do organizmu tlenu może bowiem powodować ospałość, zmęczenie a nawet apatię. Tuż przed spaniem należy także unikać spożywania zbyt obfitych i ciężkostrawnych posiłków.
(4)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze