Zaloguj
Reklama

Autodystans pomaga w opanowywaniu agresywnych reakcji

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Journal of Experimental Social Psychology, 2012; 48 (5): 1187 DOI: 10.1016/j.jesp.2012.03.012

Autodystans pomaga w opanowywaniu agresywnych reakcji
Fot. panthermedia
(5)

Wyniki badań wskazują na prostą strategię, którą można stosować dla opanowania złości i agresji.

Gdy ktoś prowokuje Cię i sprawia że stajesz się agresywny, spróbuj postawić się w roli obserwatora, a nie uczestnika sytuacji. Z tej zdystansowanej perspektywy postaraj się zrozumieć uczucia, jakie Tobą zawładnęły. Taka strategia nazywana jest przez naukowców “autodystansem”.

Kluczową umiejętność stanowi unikanie zanurzenia we własnym gniewie i uzyskanie obiektywnego oglądu sytuacji. Zbytnie skupienie na negatywnych emocjach zwykle pociąga za sobą agresywne działanie.

W trakcie przeprowadzania badań, część uczestników została poinformowana, w jaki sposób korzystać z autodystansu. Następnie, gdy wzbudzono u nich gniew, wykazywali dużo mniej agresywnych reakcji niż osoby z grupy kontrolnej.

Wyniki dowiodły, że technikę autodystansu można wykorzystywać już w momencie prowokacji, kiedy reakcja emocjonalna jest najsilniejsza.

(5)
Reklama
Komentarze