Zaloguj
Reklama

Co robi nasz mózg, gdy śpimy?

Autorzy: Szymon Hoppe
Co robi nasz mózg, gdy śpimy?
Fot. Shutterstock
(0)

Rola snu w życiu człowieka wciąż nie jest zupełnie jasna. Znane są natomiast konsekwencje braku lub poważnych zaburzeń snu (deprywacji) – są nimi zaburzenia nastroju, koncentracji, a nawet poważne zaburzenia psychiczne. Po 72 godzinach pojawiają się silne halucynacje i większość ludzi nie jest w stanie utrzymać stanu czuwania.

Reklama

Wiadomo więc, że sen jest niezbędny do utrzymania zdolności poznawczych na właściwym poziomie. Co więcej, w tym czasie w mózgu dochodzi m.in. do wzmacniania szlaków pamięciowych (konsolidacja wspomnień) i tworzenia nowych połączeń między neuronami – stajemy się więc „mądrzejsi” – lepiej pamiętamy i szybciej sobie przypominamy, gdy dobrze się wyśpimy!

Dzieje się tak między innymi dlatego, że w czasie snu nasz mózg niejako odcina się od jakichkolwiek bodźców zewnętrznych: grupa komórek nerwowych (neuronów) na wysokości połączenia szyi z głową, zwana jądrem okołosinawym, wysyła impulsy elektryczne, które powodują niewrażliwość naszego mózgu na wrażenia płynące ze świata zewnętrznego. Jeszcze inna grupa neuronów powoduje „wyłączenie” możliwości poruszania mięśniami w trakcie snu (oczywiście w niektórych jego fazach jest to możliwe, jednak przez większą część pozostajemy „zwiotczeni”).

Zaburzenia w „wyłączaniu” tego mechanizmu hamującego mięśnie – sytuacja, gdy odzyskujemy świadomość po przebudzeniu, natomiast nie jesteśmy w stanie się poruszyć, nazywana jest „paraliżem przysennym”. Pojawia się on u zdrowych ludzi i nie powinien budzić niepokoju.

Po przeczytaniu powyższego fragmentu można zauważyć, że śpiąc, jesteśmy odcięci od świata zewnętrznego – impulsy krążą jedynie wewnątrz mózgu po tych połączeniach, które były używane lub powstały w ciągu dnia. Dlatego utrwalamy nasze ślady pamięciowe i po przebudzeniu jest nam łatwiej do nich znowu sięgać.

Poza zmianami w mózgu korzystne usprawnienia zachodzą w całym organizmie: regulacja gospodarki hormonalnej, odciążenie układu sercowo-naczyniowego, regeneracja mięśni, wzmacnianie odporności – to tylko niektóre z dobroczynnych procesów.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Fizjologia snu: Fizjologia człowieka. Red. S. Konturek. Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2013.

Adres www źródła:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Reklama
(0)
Komentarze