Genetyczne uwarunkowania abstynencji nikotynowej

• BMC Genetics

Adres www źródła:

Genetyczne uwarunkowania abstynencji nikotynowej
Fot. Pantherstock

Naukowcy wspierani przez Narodowy Instytut Nadużywania Leków (NIDA), część Narodowego Instytutu Zdrowia, po raz pierwszy zidentyfikowali geny, które mogą zwiększać zdolność do rzucenia palenia.

Te przełomowe badania zostały przeprowadzone przez dr George'a Uhla z Wewnątrzzakładowego Programu Badawczego NIDA i przez zespół prowadzony przez Jeda Rose'a Centrum Badań nad Nikotyną i Zaprzestaniem Palenia przy Centrum Medycznym Uniwersytetu Książęcego. Opublikowane w czasopiśmie BMC Genetics badania przybliżyły do dostosowania zindywidualizowanej terapii nałogów opartej na unikalnej informacji genetycznej poszczególnych osobników. Ta wiedza mogłaby mieć wpływ na odsetek sukcesów programów rzucania palenia przez pomaganie dostarczycielom opieki zdrowotnej wybrać najbardziej odpowiednie leczenie oparte na różnicach indywidualnych. Dr George Uhl i jego współpracownicy wykonali obejmującą cały genom analizę DNA dwóch typów uzależnionych od nikotyny osobników: jednego zdolnego z powodzeniem rzucić palenie i drugiego niezdolnego. Zidentyfikowano 221 genów, które rozróżniały tych, którzy odnieśli sukces od tych, którzy go nie odnieśli. Znane są funkcje około 187 tych genów ale 34 geny mają funkcje dotąd nie znaną. Wkrótce będzie można spożytkować te informacje do dopasowania leczenia do poszczególnych palaczy.