Zaloguj
Reklama

Idealna długość drzemki w ciągu dnia

Autorzy: Judyta Polak
Idealna długość drzemki w ciągu dnia
Fot. panthermedia
(0)

Popołudniowa drzemka dla jednych jest ucieczką od stresu, dla innych z kolei ratunkiem przed zmęczeniem i pomocą w odzyskaniu sił. Jednak jaka jest granica pomiędzy drzemką a normalnym snem? Jak długo powinna trwać, żeby wzmocniła nasz organizm w chwili kryzysu? Odpowiedź poniżej.

Reklama

Drzemki to zdrowy dodatek do codziennego trybu dnia pod warunkiem, że nie trwają one zbyt długo i nie zakłócają pełnowartościowego nocnego snu. Narodowa Fundacja Snu publikuje informację, według której najbardziej odpowiednie to te trwające dwadzieścia minut.

Fazy snu odpowiadają za nasz nastrój

Specjaliści zaznaczają jednak, że dłuższe drzemki mogą nieść również za sobą pewne korzyści. Wyniki badań opublikowanych w bieżącym roku ujawniły bowiem, że trwające od dwudziestu pięciu do nawet czterdziestu minut zmniejszyły oznaki stresu i zmęczenia u aktywnych fizycznie mężczyzn. Dodatkowo wpłynęły pozytywnie na ich koncentrację i sprawność fizyczną.

Fazy snu wpływają na nasze samopoczucie

Drzemki, które korzystnie wpływają na nasz organizm i samopoczucie, powinny zamykać się w 2 pierwszych etapach snu. Są to etapy najbardziej powierzchowne, dzięki którym możemy poczuć się wypoczęci. Jeśli nie obudzimy się w odpowiednim momencie i wejdziemy w głębsze fazy snu, po przebudzeniu możemy czuć się otępiali, zdezorientowani. Zbyt długa drzemka sprawia także, że mózg uwalnia związki, które pomagają spać przez całą noc.

Drzemka nie dla każdego

Drzemki to doskonały sposób na krótki odpoczynek dla ciała i umysłu, pozwalający powrócić do codziennych obowiązków z siłą i większym entuzjazmem. Oczywiście nie wszyscy z drzemek korzystają, ponieważ wystarczy im filiżanka kawy czy aktywność fizyczna. Osoby z zaburzeniami snu, np. bezsennością, unikają drzemek, ponieważ przez nie mają trudności z zasypianiem w nocy.

Pomimo to, że dwadzieścia minut to statystycznie idealna długość drzemki dla większości z nas, nie każdemu ten czas może służyć. Żeby czas snu w ciągu dnia dopasować do organizmu, warto zrobić serię próbnych drzemek w przedziale czasowym od dziesięciu do czterdziestu pięciu minut, aby rzeczywiście poczuć się wypoczętym.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze