Zaloguj
Reklama

"Jeśli nie zespół Aspergera, to co?" - konferencja pod patronatem serwisów EdukacjaMedyczna.pl i Psychiaria.pl

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:


Fot. medforum
(5)

Jeśli nie zespól Aspergera, to co?

Takie pytanie zadają sobie dziś rodzice, nauczyciele i terapeuci dzieci u których diagnozowano zaburzenia autystyczne. Po wprowadzeniu nowej klasyfikacji zaburzeń psychicznych DSM 5, z której usunięto zespół Aspergera i autyzm dziecięcy, nie wiedzą czy odnajdą się w nowej rzeczywistości.

Orzecznictwo oświatowe, które uprawnia dzieci do kształcenia specjalnego np. w formie klasy integracyjnej, jest całkowicie uzależnione od zaświadczenia lekarskiego, te zaś na razie wydawane są według dawnych standardów. Wszystkich bowiem lekarzy w Polsce obowiązuje wciąż klasyfikacja ICD 10. Wiadomo już jednak, że ona też zostanie zmieniona i niebawem kierować się będą ICD 11. Jak dokładnie będzie brzmieć nie wiadomo, ale są duże szanse na to, aby ICD 11 poszła za zmianami proponowanymi przez DSM 5, która obowiązuje w diagnostyce i orzecznictwie w większości krajów świata. Wydana jest przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne i jest najczęściej wykorzystywaną klasyfikacją w literaturze klinicznej oraz podstawą większości badań naukowych.

Co zatem, jeśli nie zespól Aspergera i nie autyzm?
Otóż DSM 5 mówi o zaburzeniach ze spektrum autyzmu, które mieszczą się w nowej kategorii - Zaburzeniach neurorozwojowych, czyli takich, o których wiemy na pewno, że przyczynę swoją mają w nieprawidłowo rozwijającym się układzie nerwowym dziecka.

Dla kogo jest to ważne oprócz lekarzy i naukowców?
Zmiany klasyfikacji zaburzeń medycznych w praktyce przekładają się na szereg obszarów życia np. orzecznictwo niepełnosprawności ze swoimi konsekwencjami w postaci świadczeń i przywilejów dla dzieci i ich opiekunów, na przepisy NFZ dotyczące refundacji leków, na możliwość korzystania z pomocy MOPS, programów terapeutycznych i kształcenia specjalnego.

Jak zmieniły się te kryteria? Jakie czynniki brane są obecnie pod uwagę przy stawianiu diagnozy?Czy wszystkie dzieci z Zespołem Aspergera lub autyzmem znajdą się w grupie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu? Jakie jest rokowanie w życiu dorosłym? Które programy terapeutyczne mają udokumentowaną skuteczność? I wreszcie czy prawdą jest, że szczepienia dziecięce są przyczyną zaburzeń ze spektrum autyzmu?


Zapraszam wszystkie osoby zainteresowane tymi pytaniami na Konferencje, zorganizowaną przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej Dzieci, Młodzieży i Rodzin, która odbędzie się 15 czerwca 2015 w Pomorskim Parku Naukowo- Technologicznym w Gdyni.


Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek
lekarz, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny
Prezes Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej Dzieci, Młodzieży i Rodzin

 

Konferencja odbywa się pod patronatem serwisu EdukacjaMedyczna.pl oraz Psychiatria.pl

Szczegółowy program i formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej:
http://www.terapiapoznawcza.org/

(5)
Reklama
Komentarze