Mutacja genetyczna polepszająca pamięć u myszy

Recenzenci:

• lek Jacek Przybyło

Źródło tekstu:

• Cell

Adres www źródła:

Kanadyjscy badacze odkryli mutacje genetyczną, która istotnie polepsza pamięć długoterminową i mogłaby ostatecznie doprowadzić do stworzenia pigułki wspomagającej pamięć.

Jak podaje czasopismo Cell, Mauro Costa-Mattioli z McGill University w Montrealu i jego współpracownicy stwierdzili, pracując na myszach, stwierdzili, że gryzonie z wadliwą wersją genu wytwarzającego białko blokujące pamięć mogły uczyć się i zapamiętywać zadania szybciej niż normalne myszy. W jednym eksperymencie, myszy były uczone pływać do ukrytej platformy. Po kilku dniach treningu, myszy z mutacją potrafiły znajdować platformę znacząco szybciej niz normalne myszy. Aby potwierdzić że mutacja tego gemu rzeczywiście poprawiła pamięć, badacze podali zmutowanym myszą cząsteczkę, która zwiększyła koncentrację blokera pamięci. Kiedy jego koncentracja wzrosła, myszy wykazywały oznaki osłabienia pamięci. Greg M. Cole z Centrum Badawczego Choroby Alzheimera UCLA uważa, że to odkrycie mogłoby być ważne dla zrozumienia utraty pamięci w tej chorobie. "Wielu badaczy jest wyznawczami hipotezy, że utrata pamięci w chorobie Alzheimera jest spowodowana przez defekty w skomplikowanym mechaniźmie kontrolującym tworzenie sie synaps" - twierdzi Cole. "Pozostaje do zbadania, jak te drogi wiążą się z chrobami takimi jak Alzheimer z utratą synaps i pamięci, ale jest łatwo odgadnąć, ma jakiej zasadzie miałoby się to odbywać."