Zaloguj
Reklama

Nadmiar cukru w diecie zwiększa ryzyko zaburzeń nastroju?

Nadmiar cukru w diecie zwiększa ryzyko zaburzeń nastroju?
Fot. medforum
(0)

Węglowodany – spożywane w nadmiarze – mogą prowadzić do nadwagi, mogą one również sprzyjać chorobom zębów. Możliwe, że nadmiar cukru sprzyja nie tylko schorzeniom organicznym, ale i zaburzeniom psychicznym – badania autorstwa uczonych z Wielkiej Brytanii pokazują, że pomiędzy zaburzeniami nastroju a ilością spożywanych węglowodanów może istnieć pewien związek...

Reklama

Psychiatrzy wymieniają wiele różnych czynników ryzyka wystąpienia zaburzeń nastroju. Jako ich przykłady można podać obciążenia rodzinne (występowanie depresji w przeszłości u członków najbliższej rodziny) czy przeżycie wyjątkowo ciężkich zdarzeń (np. śmierci bliskiej osoby). Możliwe, że do listy potencjalnych przyczyn zaburzeń nastroju niedługo dołączy nowy czynnik – nadmierne spożycie cukru.

Związek pomiędzy spożyciem cukru a ryzykiem wystąpienia zaburzeń nastroju

Badania prowadzone były przez specjalistów z University College London. Prowadzili oni swoje wieloletnie obserwacje na grupie liczącej ponad 10 tysięcy pacjentów. Większość grupy badanej stanowili mężczyźni – kobiety stanowiły 1/3 badanej populacji. W analizach uwzględniono m.in. badania ankietowe (dotyczące ilości spożywanego z żywnością, taką jak ciastka i słodkie napoje, cukru).

Najważniejszy uzyskany z badań brytyjskich naukowców wniosek był taki, że mężczyźni spożywający więcej niż 67 g cukru na dobę (pochodzącego ze słodkich przekąsek i napojów), w porównaniu do mężczyzn spożywających mniej niż 39,5 g cukru na dobę, w ciągu 5-lat obserwacji mieli o 23% zwiększone ryzyko wystąpienia zaburzeń nastroju. Co ciekawe, analogicznej zależności nie udało się odkryć w przypadku przedstawicielek płci żeńskiej.

Na razie przedstawione zależności można traktować bardziej jako ciekawostkę niż wskazówkę na to, jak uniknąć zaburzeń nastroju. Powodem takiej sytuacji są chociażby liczne ograniczenia dotyczące badania, do których można zaliczyć np. pominięcie węglowodanów dostarczanych z innych produktów żywnościowych (chociażby z pieczywa czy nabiału) – ostatecznie bowiem węglowodany pochodzące czy to z przekąsek, czy z innych pokarmów, ulegają takim samym przemianom do cukrów prostych. Jedno jednak jest pewne – cukier w nadmiernych ilościach może szkodzić (sprzyjając chociażby rozwojowi nadwagi czy próchnicy zębów), dlatego też ograniczenie jego spożycia z pewnością ma korzystny wpływ na ogólny stan zdrowia.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze