Naukowcy przejęli częściową kontrolę nad pamięcią

Źródło tekstu:

• Science, 23 March 2012: Vol. 335 no. 6075 pp. 1513-1516 DOI: 10.1126/science.1214985

Kategorie ICD:

Naukowcy przejęli częściową kontrolę nad pamięcią
Fot. Panthermedia

Naukowcy z Scripps Research Institute wykorzystali neurony myszy do przejęcia częściowej kontroli nad rozszerzaniem pamięci.

Jest to pierwszy krok w kierunku tego odkrycia, ale naukowcy mają nadzieję, że przyczyni się on do lepszego zrozumienia procesu tworzenia wspomnień oraz da szansę na wyciszanie szkodliwych myśli, szczególnie u osób chorych na schizofrenię luz zespół stresu pourazowego.

Naukowcy umieścili w ciałach badanych myszy dwa geny. Jeden z nich odpowiedzialny jest za produkowanie receptorów, dzięki którym naukowcy mogą w sposób chemiczny wyzwalać aktywność neuronów. Zwierzęta umieszczano najpierw w środowisku A następnie w środowisku B. Obserwacja wykazała, że przełącznik chemiczny był skuteczny w procesie przywoływania pamięci.

Wspomnienia nie są tworzone w izolacji, ale są budowane przez lata na podstawie wcześniej zdobytych informacji. Jednym ze sposobów w jaki  mózg dokonuje tego procesu, jest użycie wzorca aktywności komórek nerwowych ze starych wspomnień i połączenie go z działalnością występującą w nowej sesji uczenia się.

Naukowcy mają nadzieję, że uda sie w taki sposób dopracować terapie farmakologiczne, aby kontrolować neurony zaangażowane w proces wytwarzania negatywnych myśli u pacjentów, tak aby móc je wyłączyć i ingerować w destrukcyjne wzorce myślowe.