Zaloguj
Reklama

Sterydy anaboliczne – objawy behawioralne u osób nadużywających

Źródło tekstu:

  • CNS Drugs.2005;19(7):571-95

Sterydy anaboliczne – objawy behawioralne u osób nadużywających
Fot. Panthermedia
(5)

Nadużywanie anabolicznych sterydów androgennych(AAS) w celu zwiększenia siły i masy mięśniowej, jest względnie rozpowszechnione w pewnych subpopulacjach, obejmujących: sportowców, kulturystów, adolescentów i młodych dorosłych.

Powikłania somatyczne związane z nadużywaniem sterydów są dobrze udokumentowane, lecz obecnie coraz większą uwagę zwraca się na ich niekorzystny wpływ na psychikę. Rozpowszechnione jest nadużywanie tych substancji w dawkach od 10 do 100- krotnie przekraczających dawki terapeutyczne, oraz stosowanie wielu sterydów równocześnie. Agresja, przemoc, mania, oraz rzadziej psychozy i zachowania suicydalne były powiązane z nadużywaniem sterydów. Długotrwałe używanie powoduje objawy uzależnienia oraz zespoły odstawienia. Terapia osób nadużywających AAS powinna być nastawiona na leczenie ostrych objawów somatycznych jak i behawioralnych, oraz na osiągnięcie długotrwałej abstynencji.
 
Do tej pory dostępne są jedynie ograniczone dane opisujące specyficzną farmakoterapię u osób nadużywających sterydów. Autorzy dokonali przeglądu publikacji poświęconych rozpoznawaniu, oraz terapii osób nadużywających AAS.
(5)
Reklama
Komentarze