Zaloguj
Reklama

Suplementacja witaminy B6 może wpływać na zdolność przywoływania marzeń sennych!

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • [1] Aspy D.J., Madden N.A., Delfabbro P.: Effects of Vitamin B6 (Pyridoxine) and a B Complex Preparation on Dreaming and Sleep. „Perceptual and Motor Skills” 2018.
    [2] Kincaid Murray R., Granner D.R., Rodwell V. W.: Biochemia Harpera ilustrowana. Wyd. VI uaktualnione. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.

Adres www źródła:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Suplementacja witaminy B6 może wpływać na zdolność przywoływania marzeń sennych!
Fot. Panthermedia
(0)

Często zdarza Ci się, że masz niejasne wrażenie, że poprzedniej nocy miałeś piękne marzenia senne, ale za nic w świecie nie możesz sobie przypomnieć ich treści? Albo jesteś w stanie przypomnieć sobie zarys snu, ale gdy przychodzi do opisania jego szczegółów – pustka, jakby ktoś wymazał wspomnienie gumką? Najnowsze badania pokazują, że suplementacja witaminy B6 może pomóc w opisanych powyżej „problemach”!

Reklama

The National Sleep Foundation definiuje sny jako podświadome wyobrażenia zawierające dźwięki, obrazy i inne wrażenia zmysłowe podczas snu. Szacuje się, że podczas każdej nocy śnimy 4-6 razy, ale najczęściej nie możemy zapamiętać wszystkich snów albo możemy przywoływać tylko ich główny zarys. 

Witamina B6 odgrywa rolę w metabolizmie całego organizmu, ma także wpływ na rozwój układu nerwowego oraz układu odpornościowego. Występuje naturalnie w wielu produktach – np. w rybach, mięsie, warzywach skrobiowych (ziemniaki), a także w niektórych owocach (np. banany).

Badania nad rolą witaminy B6

Według dra Aspy'ego i współpracowników istnieją dowody z ich praktyki sugerujące, że witamina B6 może zwiększyć naszą zdolność do zapamiętywania snów – nie jest to jednak dowód potwierdzony naukowo. Mając powyższe na uwadze, postanowili zbadać, jak suplementacja witaminy  B6 wpływa na przywoływanie snów po przebudzeniu. Przebadali w tym celu 100 dorosłych w średnim wieku wynoszącym 27 lat i 6 miesięcy.

W badaniu (randomizowanym podwójnie zaślepionym oraz kontrolowanym placebo, czyli dostarczającym dowody o najwyższej referencyjności), trwającym 5 dni, podzielili uczestników na 3 grupy przyjmujące:

  • 240mg witaminy B6
  • witaminy z grupy B
  • placebo

W trakcie 5 dni badania uczestnicy zostali poproszeni o prowadzenie rejestru swoich snów – naukowców szczególnie interesowało, ile marzeń i jak szczegółowo pamiętają je po przebudzeniu.

Wyniki

W porównaniu z uczestnikami, którzy przyjmowali placebo lub kompleks witamin z grupy B, uczestnicy przyjmujący tylko witaminę B6 byli w stanie sobie lepiej przypomnieć treść swoich marzeń sennych.

Jeden z uczestników badania opisywał, że jego sny były wyraźniejsze, łatwiejsze do zapamiętania. Badacze zauważają, że suplementacja witaminy B6 nie powodowała zwiększenia ekspresji, kolorów, dziwaczności, czy większego ładunku emocjonalnego. Nie wpływała także, co ważne, na ogólną jakość snu uczestników.

Przyszłość – czy witamina B6 może ułatwić tzw. „świadome śnienie”?

Oczywiście związek pomiędzy suplementacją witaminy B6 i lepszym przywoływaniem snów wymaga dalszych badań (usystematyzowanych, na większej grupie ochotników), jednak dr Aspy sugeruje także, że witamina ta może pomóc w tzw. „świadomym śnie”: Świadome śnienie ma wiele potencjalnych korzyści. Możliwe jest jego zastosowanie w leczeniu koszmarów sennych, fobii, a także w doskonaleniu umiejętności motorycznych czy wspomaganiu w rehabilitacji po urazach fizycznych.

Dalsze badania w tym temacie na pewno są konieczne. 
 

Reklama
(0)
Komentarze