Zaloguj
Reklama

Walczyć ze stresem i nie zwariować

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:


Walczyć ze stresem i nie zwariować
Fot. ojoimages
(5)

Szybkie tempo życia, natłok obowiązków, presja otoczenia i długotrwałe przemęczenie. Świat staje się coraz bardziej wymagający, a ludzie coraz mniej odporni. Stres jest dziś nieodłącznym elementem życia. W badaniach TNS OBOP aż 82% badanych Polaków przyznało, że odczuwa jego negatywny wpływ na życie codzienne, a przede wszystkim na stan zdrowia fizycznego
i psychicznego.

Tylko 60% z nich stara się rozładować negatywne emocje, choć nie zawsze w zdrowy sposób. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zapowiada, że jeśli nic się nie zmieni, to w 2020 roku depresja stanie się jedną z najczęstszych chorób dotykających społeczeństwa krajów najbardziej uprzemysłowionych. Czy istnieją skuteczne sposoby na walkę ze stresem?

Stres pełni w organizmie człowieka rolę mechanizmu obronnego i mobilizującego. Głównym zadaniem jest pobudzenie do działania, dodanie sił oraz energii w sytuacjach zagrożenia. Zdarza się także, że działa znieczulająco. Niestety, w dzisiejszych czasach pojęcie stresu jest rozumiane bardziej negatywnie. – To dla współczesnego człowieka element codzienności. Ludzie reagują nim już nie tylko na zagrożenie życia, ale również na codzienne, ludzkie sprawy. Presja w pracy, brak czasu i niepokój o przyszłość to jedynie część czynników stresogennych. Niestety, stres w znacznym stopniu wpływa na odporność, a jego długotrwałe działanie powoduje poważne konsekwencje, takie jak depresje, zaburzenia psychiczne, bezsenność czy osłabienie – mówi Sławomir Wolniak, lekarz psychiatra, ordynator Kliniki Wolmed w Dubiu k. Bełchatowa.

Nie bez powodu o stresie mówi się jako o chorobie cywilizacyjnej – według badania TNS OBOP z 2011 roku, aż 85% Polaków odczuwa go codziennie. Analiza zachowań poszczególnych osób ujawnia, że spośród badanych, 10% radzi sobie z nimprzy pomocy papierosów, 7% sięga po alkohol, a kolejne 7% objada się. Aż 17% badanych uznaje, że oglądanie telewizji jest najlepszym sposobem na odreagowanie ciężkiego dnia w pracy. Natomiast co czwarta osoba stara się rozładować napięcie poprzez rozmowę z bliską osobą, a 17% ankietowanych uprawiając sport. Taki sam odsetek próbuje wyciszyć się czytając, a niespełna 16% pracuje w ogrodzie lub na działce. Spośród badanej grupy 7% zadeklarowało również robienie zakupów jako skuteczny środek na walkę ze stresem.

Niestety, zła dieta i brak ruchu w połączeniu z nałogami wpływają szkodliwie nie tylko na stan fizyczny, ale również psychiczny. Tak destrukcyjne działania sieją olbrzymie spustoszenie w ludzkim organizmie, a przy długotrwałym przemęczeniu i stresie, są zagrożeniem już nie tylko dla zdrowia, ale także dla życia. Jak więc skutecznie z nim walczyć?

(5)
Reklama
Komentarze