Zaloguj
Reklama

Wieczorna aktywność fizyczna nie powoduje problemów ze snem

Autorzy: Judyta Polak
Wieczorna aktywność fizyczna nie powoduje problemów ze snem
Fot. shutterstock
(0)

Wiele osób często rezygnuje z wieczornych treningów ze względu na panujące przekonanie, że przyczyniają się one do problemu bezsenności. Dotychczasowe badania sugerowały przełożenie aktywności fizycznej na wcześniejsze godziny dnia. Najnowsze wyniki eksperymentu pokazują jednak, że nie tylko nie powoduje ona problemów ze snem, ale może także zmniejszać apetyt.

Reklama

Naukowcy z Charles Sturt University w Australii zaprosili do badania jedenastu mężczyzn w średnim wieku, którzy mieli wykonywać ćwiczenia w godzinach porannych (7-9), popołudniowych (14-16) oraz wieczornych (19-21). Uczestnicy zobowiązani byli do intensywnej jazdy na rowerze obejmującej sześć jednominutowych sprintów o maksymalnej intensywności przeplatanej czterema minutami odpoczynku. W celu zbadania poziomu hormonu apetytu oraz jakości snu mężczyznom pobierano krew zarówno przed, jak i po ćwiczeniach.

Wyniki eksperymentu pokazały, że wieczorne ćwiczenia nie tylko nie przyczyniały się do bezsenności, ale również zmniejszały poziom hormonu stymulującego głód. Autorzy badania podkreślają jednak, że wielkość próby eksperymentu była stosunkowo niewielka, dlatego wyniki mogą nie być ograniczone. Regulacja snu i apetytu może bowiem być zależna od płci oraz wieku.

W przyszłości mamy nadzieję przeprowadzić podobne badania rekrutujące kobiety, aby określić, czy reakcje na sen i apetyt mogą się różnić w zależności od płci. Ponadto badanie to dotyczyło tylko pojedynczego ataku; w związku z tym korzystne byłoby zbadanie długoterminowego dostosowania snu i apetytu do ćwiczeń o wysokiej intensywności wykonywanych rano, po południu lub wieczorem – powiedziała Penelope Larsen, naczelna autorka badania.

Dla wielu sama myśl o treningu po męczącym dniu w pracy może być zniechęcająca do jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Stałe przekonanie, że ćwiczeń o wysokiej intensywności należy unikać we wczesnych godzinach wieczornych ze względu na ich zły wpływ na sen, służy jedynie jako kolejna bariera do ćwiczeń. Nie wszyscy mają bowiem szanse na to, by w ciągu dnia zmierzyć się ze zdrowym ruchem, który w dzisiejszych, pędzących czasach, wspomaga nie tylko nasze zdrowie i sampoczucie, ale również wygląd zewnętrzny.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze