W związku z narastającym problemem ADHD, po apelu i informacji w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz klasach „0” wybrane przez pedagogów szkolnych i wychowawców klas dzieci z problemem zaburzeń koncentracji i uwagi, nadruchliwością, impulsywnością oraz fragmentarycznymi trudnościami szkolnymi zgłosiły się na konsultację.
Pytania dotyczyły trzech osiowych dla ADHD grup objawów:
1) zaburzenia koncentracji uwagi
np. Czy często zdarza się, że dziecko nie potrafi utrzymać trwałej uwagi na wykonywanym zadaniu, pracy?
2) nadruchliwości
np. Czy często zdarza się, że dziecko nie jest w stanie wysiedzieć na swoim miejscu podczas wykonywania zadanej pracy, wierci się, wstaje, biega?
3) impulsywności
np .Czy często zdarza się, że dziecko nie potrafi zaczekać na swoją kolej w grach zespołowych?
oraz
4) wpływ na funkcjonowanie w życiu społecznym i in.
Możliwe odpowiedzi:
• tak/raczej
• tak/chyba
• nie/nie.
Aby rozpoznać ADHD muszą wystąpić odpowiedzi tak lub raczej tak i być potwierdzone zarówno przez rodziców (opiekunów) dziecka, jak również przez nauczyciela czy wychowawcę.
Aby ustalić rozpoznanie ADHD:
- objawy muszą występować przez co najmniej 6 miesięcy
- wczesny początek zaburzeń (przed 7 rokiem życia)
- objawy przejawiają się w minimum dwóch środowiskach, np. w domu i w szkole.
Możliwe rozpoznania:
- postać ADHD z deficytem koncentracji uwagi
- postać ADHD z nadruchliwością i impulsywnością
- postać ADHD mieszana
W przypadkach sugerujących możliwość występowania zaburzeń zachowania przeprowadzono dodatkowo wg ustrukturyzowanego kwestionariusza wywiad w kierunku opozycyjno-buntowniczych zaburzeń zachowania i zaburzeń zachowania.
W ramach akcji "Biała Sobota" przyjęto 23 dzieci w wieku od 5 do 12 (?)lat, postawiono .... rozpoznań ADHD oraz w kilku przypadkach dodatkowo OCD. Pacjenci na codzień uczęszczają do przedszkoli ... i szkół podstawowych.... ..
Drugą częścią wizyty było spotkanie z psychologiem odbywające się w grupach kilkuosobowych. Opiekunowie mogli uzyskać wskazówki, jak postępować w określonych sytuacjach ze swoimi pociechami.
Dorośli często złe zachowanie swoich pociech interpretują jako wynik szczególnej krnąbrności czy też nieposłuszeństwa, co skutkuje ostrą krytyką i przyczynia się do pogłębienia problemów młodego człowieka.
Postawienie diagnozy, edukacja rodziców (opiekunów) oraz powiadomienie o rozpoznaniu pedagoga i wychowawcy klasy wsparte w razie potrzeby pomocą ze strony Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej stanowi początek drogi prowadzącej do polepszenia kondycji małych pacjentów z ADHD.
Sobotnie spotkanie z małymi pacjentami w Centrum Pediatrii w Sosnowcu uświadamia, jak ważnym problemem w dzisiejszych czasach jest zespół deficytu uwagi z nadruchliwością oraz jak duże jest zapotrzebowanie na podobne akcje.
Uwaga!
Więcej na temat ADHD na stronie portalu wkrótce!