Zaloguj
Reklama

Dieta w depresji – co jeść aby sobie pomóc?

Autorzy: Anna Malek
Zdrowe śniadanie
Fot. medforum
Zdrowe śniadanie
(3)

Styl życia oraz odżywiania znacząco wpływa na nasze zdrowie. To co jemy może mieć również wpływ na nasz nastrój. Jak odżywiać się w czasie depresji? Co jeść, aby sobie pomóc?

Reklama

Kwasy tłuszczowe

Istotną rolę odgrywa równowaga pomiędzy kwasami wielonienasyconymi, nasyconymi oraz omega-3 i omega-6. Szczególnie dwa ostatnie mają znaczący wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Występuje miedzy nimi konkurencja o ten sam enzym, dlatego kluczowe jest zachowanie ich odpowiedniej proporcji. Częstym zjawiskiem w dzisiejszym sposobie odżywiania jest znacząca przewaga kwasów omega-6. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na wzbogacenie diety w produkty zawierające kwasy omega-3. Deficyt tych kwasów może powodować zaburzenia stabilności błony komórkowej w neuronach oraz przekaźnictwa serotoniny, norepinefryny i dopaminy, co często łączy się z występowaniem depresji.


fot. pantherstock

Witaminy z grupy B

Innym składnikiem, którego nie powinno zabraknąć w diecie, są witaminy z grupy B. Wpływają one znacząco na funkcjonowanie centralnego i peryferyjnego układu nerwowego. Szczególnie witamina B1 wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie układu serotonino-adrenergicznego. Z kolei niedobór witaminy B6 może być odpowiedzialny za przedwczesne starzenie się neuronów. Warto wspomnieć również o kwasie foliowym, który jest związkiem nietrwałym, łatwo utleniającym się oraz trudno przyswajalnym przez organizm. Aby zadbać o jego optymalny poziom, należy wzbogacić dietę o surowe warzywa w kolorze zielonym, np. sałatę, szpinak, brokuł czy brukselkę.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • 1. Wilczyńska A., “Kwasy tłuszczowe w leczeniu i zapobieganiu depresji”, Psychiatria Polska, nr 4/2013
    2. Leszczyńska T., Pisulewski P., “Wpływ niektórych składników żywności na aktywność psychofizyczną człowieka.”, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, nr 1/2004
    3. Bawa S., Gajewska D., “Czy dieta może poprawić nastrój?”, wykład wygłoszony w ramach Wszechnicy żywieniowej w SGGW, 21.02.2007

Reklama
(3)
Komentarze