Zaloguj
Reklama

Dieta w depresji – co jeść aby sobie pomóc?

Autorzy: Anna Malek
Dieta w depresji – co jeść aby sobie pomóc?
Fot. medforum
(3)

Styl życia oraz odżywiania znacząco wpływa na nasze zdrowie. To co jemy może mieć również wpływ na nasz nastrój. Jak odżywiać się w czasie depresji? Co jeść, aby sobie pomóc?

Reklama

Mit o czekoladzie

W chwilach obniżonego nastroju często sięgamy po czekoladę, wierząc w jej antydepresyjne właściwości. Prawdą jest, że zawiera ona wiele potencjalnie psychoaktywnych składników, np. anandamidy, tyraminę, fenyloetyloaminę, teobrominę i kofeinę. Jednak zawartość ich jest zbyt niska. Wyniki badań wykazały, że aby osiągnąć efekt antydepresyjny, potrzebne jest 2 - 3 g fenyloetyloaminy. Pół tabliczki czekolady dostarcza 1/3 mg tego związku. Jak widać, potencjalne działanie przeciwdepresyjne musiałoby wiązać się ze zjedzeniem ogromnej ilości czekolady. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby od czasu do czasu zrobić sobie małą przyjemność, kosztując jej niewielką ilość. Jej słodki smak wpływa niewątpliwie na chwilową poprawę nastroju.


fot. pantherstock

Czego unikać?

Niektóre używki (np. kawa) stosowane w małych ilościach mogą działać stymulująco. Należy jednak uważać z ilością ich spożywania. Zbyt duże stężenie kofeiny we krwi ma działanie toksyczne i nie przyczynia sie do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. To samo dotyczy alkoholu. Z kolei produkty zawierające cukry proste (np. słodycze) wpływają wprawdzie na szybki wzrost poziomu cukru we krwi, jednak poziom ten spada równie szybko. Dlatego dobrym rozwiązaniem są produkty wielozbożowe, które dostarczają energii przez wiele godzin.

Istnieje silny związek pomiędzy dietą a nastrojem. Warto zatem przyjrzeć się swojemu talerzowi i zastanowić się, czy możemy w nim coś poprawić. Odpowiednio skomponowana dieta oraz równowaga wymienionych składników pomoże w okresach obniżonego nastroju.


 

Szukasz dieteteka? Sprawdź Dietetyk kliniczny Tychy

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • 1. Wilczyńska A., “Kwasy tłuszczowe w leczeniu i zapobieganiu depresji”, Psychiatria Polska, nr 4/2013
    2. Leszczyńska T., Pisulewski P., “Wpływ niektórych składników żywności na aktywność psychofizyczną człowieka.”, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, nr 1/2004
    3. Bawa S., Gajewska D., “Czy dieta może poprawić nastrój?”, wykład wygłoszony w ramach Wszechnicy żywieniowej w SGGW, 21.02.2007

Reklama
(3)
Komentarze