Zaloguj
Reklama

Dopalacze – uzależniające wynalazki

Autorzy: Prywatny Ośrodek Terapii w Janowcu
Dopalacze – uzależniające wynalazki
Fot. ojoimages
(5)

Do niedawna doplacze dla większości stanowiły tajemnicze słowo. Zupełnie nie kojarzyliśmy czym tak naprawdę są i jak działają. Nie identyfikowaliśmy ich jako coś niebezpiecznego i zagrażającego życiu. Jeszcze do 2010 roku były powszechnie dostępne w specjalnych sklepach w każdym mieście Polski (tzw.smartshopach, cofeshopach). Jako „produkt kolekcjonerski”, nowy i  legalny sposób poprawy nastroju błyskawicznie stały się popularną używką szczególnie wśród młodych ludzi.

Reklama


Sprytny producent dopalaczy

Producenci, chcąc ominąć zakazy i uzyskać legalny produkt, dodają do nich niezidentyfikowane środki – w przypadku zatrucia taką substancja nie wiadomo jaką przyjąć strategię leczenia. Lekarze nie mogą stosować standardowych ścieżek leczenia bo sytuacja jest nietypowa, brak jest właściwej identyfikacji substancji, jej składu, stężenia, rodzaju – brak jest sprawdzonych procedur leczenia, działa się raczej po omacku niż według zalecanego schematu.

Sami producenci doskonale zdają sobie sprawę o szkodliwości dopalaczy. Stosują sprytny kamuflaż, pozwalający uniknąć konfliktu z prawem i tym samym zdejmują z siebie całą odpowiedzialność za ewentualne konsekwencje spożycia. Otóż producenci jasno informują na etykietach dopalaczy, że te produkty NIE są przeznaczone do spożycia przez ludzi a w sytuacji przypadkowego przyjęcia należy bezzwłocznie skontaktować się z lekarzem.


fot. panthermedia

Niektórzy swoje produkty nazywają „nawozem” a w ich opisie uczą „roślinki” jak należy przyjmować nawóz i jakie jest jego główne działanie. Taka taktyka producentów nie wymaga od nich podawania na opakowaniach szczegółowego opisu zawartości i składu danego dopalacza - nie wiadomo co tak naprawdę zawiera mieszanka i w jakich proporcjach, ciężko wnioskować jaka dawka może nieść ze sobą tragiczne konsekwencje (często doplacze są dużo bardziej toksyczne niż analogiczna ilość narkotyku).

 

Piśmiennictwo

Adres www źródła:

Kategorie ATC:


Reklama
(5)
Komentarze