Zaloguj
Reklama

Konsekwencje nieprzespanych nocy

Bezsenność
Fot. shutterstock
Bezsenność
(0)

Niska jakość snu lub jego brak mogą negatywnie wpływać na samopoczucie oraz zdrowie człowieka. Długotrwałe problemy z bezsennością mogą prowadzić do bólu głowy oraz nadmiernego zmęczenia, zaburzeń funkcji poznawczych, a nawet do problemów ze zdrowiem psychicznym. W artykule opisujemy konsekwencje nieprzespanych nocy.

Reklama

Spis treści:

  1. Problemy ze snem mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne
  2. Wpływ na organizm
  3. Długotrwałe skutki problemów ze snem

Dobry sen wzmacnia naszą zdolność postrzegania świata, z kolei jego brak przez trzy lub więcej nocy z rzędu – jak dowiedli naukowcy – może powodować zniekształcenia percepcyjne, halucynacje i urojenia.

Problemy ze snem mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne 

Osoby dorosłe potrzebują co najmniej 7 godzin snu. Problemy z zasypianiem lub przespaniem całej nocy są niezwykle częste i powszechne – jak wynika z badań, aż 50 proc. starszych osób boryka się z problemami ze snem.

Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na problemy z brakiem snu. Styl życia, nawyki dotyczące snu, stres, brak ruchu czy stan zdrowia mogą odgrywać istotną rolę w procesie zasypiania.

Liczna badania sugerują, że bezsenność może poprzedzać rozwój nie tylko depresji, ale także choroby afektywnej dwubiegunowej i zaburzeń lękowych. Odkryto również niepokojący fakt: korelację pomiędzy bezsennością a zwiększonym ryzykiem samobójstwa.

Wpływ na organizm 

Długotrwałe problemy ze snem mogą mieć przykre konsekwencje na ogólny stan zdrowia. Brak snu może wpływać na osłabienie układu odpornościowego – osoby mogą częściej chorować, a czas leczenia może być dłuższy niż zwykle. Jaki jeszcze wpływ na organizm ma brak snu?

  • Wahania wagi. Sen wpływa na hormony kontrolujące uczucie głodu i sytości, może również wywołać uwalnianie insuliny. Problemy ze snem mogą powodować zwiększone magazynowanie tłuszczu, a tym samym zmiany masy ciała.
  • Choroby układu sercowo-naczyniowego. Sen wspomaga odbudowę naczyń serca oraz wpływa na procesy, które utrzymują ciśnienie krwi, poziom cukru i kontrolę stanu zapalnego. Zbyt mało snu może zwiększać ryzyko chorób układu krążenia.
  • Poziom hormonów. Niewystarczająca ilość snu może wpływać na produkcję hormonów, w tym hormonów wzrostu i testosteronu. Powoduje również uwalnianie hormonów stresu, takich jak noradrenalina i kortyzol.
  • Problemy z płodnością. Zła jakość snu może mieć wpływ na produkcję hormonów, które zwiększają szanse na zajście w ciążę.

Warto również pamiętać, że osoby nie powinny prowadzić pojazdów ani obsługiwać maszyn, jeśli czują się senni. W jednym z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców dowiedziono, że na dwudziestu pięciu kierowców, jeden z nich zasypia za kierownicą.

Bezsenność, fot. panthermedia

Długotrwałe skutki problemów ze snem 

Zbyt mała ilość snu to nie tylko konsekwencje, które pojawiają się na bieżąco. Długotrwałe problemy mogą zwiększać ryzyko nadciśnienia, cukrzycy, zawału serca, udaru mózgu czy bezdechów sennych.

Zmiana nawyków spania i środowiska snu mogą wpłynąć na szybką poprawę. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów. Jednak każdy, kto jest zaniepokojony brakiem snu, powinien skontaktować się z lekarzem.

  • Osoby powinny wypracować rutynę: kłaść się spać i budzić się codziennie o tych samych porach, nawet w weekendy.
  • Unikanie jedzenia 2-3 godziny przed snem.
  • Po próbie zaśnięcia przez 20 minut osoby powinny wstać i np. poczytać książkę, a następnie spróbować ponownie zasnąć. Należy unikać oglądania telewizji, czy patrzenia w telefon.
  • Ograniczenie spożycia kofeiny, tytoniu oraz alkoholu, szczególnie przed snem.
Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze