Zaloguj
Reklama

Powakacyjna depresja? Dowiedz się jak jej zapobiec!

Autorzy: DSpectrum
Depresja u mężczyzny
Fot. panthermedia
Depresja u mężczyzny
(0)

Każdy z nas zna ten moment, kiedy upragnione wakacje się kończą i trzeba wrócić do codziennych obowiązków. Często zmagamy się wtedy między innymi ze stresem związanym z powrotem do pracy oraz pogorszonym nastrojem. Taki stan może się jednak utrzymywać dłużej, a brak słońca i nadchodząca jesienna aura nie pomagają w zachowaniu dobrego samopoczucia. Radzimy, jak zapobiec powakacyjnej depresji.

Reklama

Warto zaznaczyć, że depresja jest chorobą i nie należy jej ignorować. Kiedy przez dłuższy czas odczuwamy zmęczenie, smutek, apatię czy brak energii do życia to znak, że czas skonsultować się z lekarzem. Specjalista może zalecić odpowiednie zadbanie o siebie oraz  leczenie farmakologiczne lub/i psychoterapię.

Sezon na chandrę

Chandra, czyli obniżony nastrój dopada jesienią wielu z nas. Pojawia się wraz ze zmniejszoną ilością światła słonecznego i deszczową pogodą. Krótsze dni, niższa temperatura oraz zmniejszona ilość witamin sprzyja obniżeniu nastroju.

Problematyczny może się również okazać powrót z wakacji. Nawet jeśli spędziliśmy miło czas i zregenerowaliśmy swoje siły, to często powrót do „normalności” wpędza nas w zły nastrój. Na szczęście możemy sprawić, by cały proces powakacyjnego przystosowania się przebiegł przyjemnie. W ten sposób unikniemy negatywnych emocji.

Chandra a depresja

Często potocznie zamiennie używamy stwierdzenia „jesienna chandra” lub „jesienna depresja”. Należy podkreślić różnicę między jesienną chandrą, która jest chwilowym obniżeniem nastroju, a depresją, która jest chorobą. W psychiatrii istnieje pojęcie depresji sezonowej (SAD -  z ang. seasonal affective disorder), która pojawia się najczęściej cyklicznie w konkretnych porach roku. SAD pojawia się zwykle jesienią i zimą, kiedy mamy mniej światła słonecznego, ale depresja ma wiele oblicz i różne podstawy, zarówno biologiczne, jak też środowiskowe.

Jeżeli obniżony nastrój utrzymuje się dłużej, warto skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu lub psychiatry (nie jest potrzebne skierowanie).

Jak walczyć z jesienną chandrą?

Zamiast walczyć, lepiej przeciwdziałać i współpracować. Dlatego warto z wyprzedzeniem przygotować się na jesień i zimę oraz przeciwdziałać negatywnym skutkom gorszej pogody. Poniżej kilka wskazówek, jak zaplanować urlop, aby utrzymać zgromadzoną energię, a także sposoby na jej doładowanie poza głównym okresem wakacyjnym.

Warto także spojrzeć na pozytywne aspekty jesieni, np. dostrzec, że mamy więcej czasu na czytanie w długie, jesienne wieczory, czy też schowanie się pod mięciutkim kocem z kubkiem ciepłej herbaty.

Przygotowanie do urlopu

Dobrą praktyką jest odpowiednie rozplanowanie okresu urlopowego.

Warto spakować się wcześniej, aby uniknąć stresu na początku urlopu oraz zaplanować odpoczynek po odpoczynku, czyli zapewnić sobie przynajmniej dodatkowe dwa dni urlopu zanim wrócimy do pracy. W ten sposób powoli przyzwyczaimy się do zmiany, zregenerujemy siły po podróży i stopniowo wrócimy do stałego trybu życia. Ten czas warto wykorzystać na spokojne rozpakowanie się, zrobienie drobnych porządków, wyspanie się i… wspominki. Wspólne oglądanie wakacyjnych zdjęć jest doskonałym pomysłem! radzi Victoria Iwanowska.

Przed wyjazdem dobrze jest zadbać o to, by po powrocie czekało na nas posprzątane mieszkanie, do którego chce się wracać. Można poprosić bliskich, by w trakcie naszej nieobecności wytarli kurze, czy zrobili niewielkie zakupy. Miło jest wrócić do czystego domu,
w którym czekają na nas świeże owoce i kwiaty!

Zawsze zachęcam ludzi do mądrego rozporządzania swoimi dniami wolnymi. Im więcej ich zaoszczędzimy, tym częściej możemy pozwolić sobie na regenerację sił. Jak to zrobić? Polecam łączenie urlopu z weekendami, przed wyjazdem i po powrocie, zamiast np. wylotu w środku tygodnia. W ten sposób możemy cieszyć się dłuższym wypoczynkiem, bez tracenia urlopu
i dodatkowo odpocząć
podpowiada Victoria Iwanowska.

A co po wakacjach?

Jedną z opcji radzenia sobie z niedostatkiem słońca jest naświetlanie się specjalnymi lampami. Fototerapia jest wskazywana przez specjalistów jako jedna z metod zwalczania depresji sezonowej. Zaczęto ją stosować już w latach 80.! Na fototerapię można się udać do gabinetu lub zakupić swoją lampę i stosować ją w domu. Dodatkowo warto zadbać o wzmocnienie odporności oraz zdrowe posiłki, korzystać ze skarbów jesieni, np. dyni, czy też kiszonek oraz suplementować minerały i witaminy, szczególnie magnez oraz witaminę B, C i D. Wprawdzie organizm nieco zwalnia, nie zapada jednak w sen zimowy, dlatego należy utrzymywać aktywność fizyczną także poza okresem wakacji i naturalnie zwiększać liczbę endorfin, zwanych hormonami szczęścia.

Przytulanie z kolei uwalnia oksytocynę, czyli hormon dobrego samopoczucia. Naukowcy spierają się, czy takie przytulenie powinno trwać minimum 6 czy 20 sekund, ale często potwierdzają, że przytulenie „na misia” ma na nas pozytywny wpływ. Można rzucając się w objęcia spytać “6 czy 20 sekund?”, co może wywołać dodatkowy uśmiech.

Fototerapia, fot. shutterstock

Dodatkowe „wakacje” bez urlopu?

Jeśli nie mamy już do wykorzystania dni wolnych, ale pracujemy zdalnie, warto wybrać się na workation. To wyjazd, podczas którego łączymy pracę z odpoczynkiem. W ten sposób możemy podróżować i zwiedzać nowe miejsca, jednocześnie nie wykorzystując urlopu.

Co więcej, nie potrzebujemy tu dużych nakładów finansowych – workation możemy zaplanować zarówno w tropikach, jak i na działce u znajomych!

Ciekawym rozwiązaniem jest też company workation, czyli wyjazd z całym zespołem pracowników. Pracodawcy, którzy decydują się na taką opcję cenią sobie możliwość integracji pracowników i poprawy ich efektywności. Dla pracowników jest to natomiast doskonała okazja, by odpocząć i poznać nowe miejsca.

Jeśli podróże to nasza pasja i chcemy częściej podróżować, warto wziąć pod uwagę zostanie cyfrowym nomadą. Gdy prowadzimy firmę, gorąco zachęcam do zostania biznesowym nomadą. W ten sposób możemy podróżować po całym świecie, bez stałego miejsca zamieszkania, jednocześnie prowadząc swoją działalność. By to osiągnąć, należy dokładnie się do tego przygotować, przede wszystkim jednak, trzeba podjąć decyzję o spełnianiu swoich marzeń! Ja tak zrobiłam i nie żałuję – to bezcenne móc realizować swoją pasję, jednocześnie nie rezygnując z prowadzenia firmypodsumowuje Victoria Iwanowska, biznesowa nomadka.

Piśmiennictwo

Informacja prasowa

Kategorie ICD:


Reklama
(0)
Komentarze