Reklama:

Skuteczne porozumiewanie się jako nieodłączna umiejętność pracy lekarza

mgr Maciej Kolebacz, psycholog

Ten tekst przeczytasz w 11 min.

Skuteczne porozumiewanie się jako nieodłączna umiejętność pracy lekarza

ojoimages

Wizyta u lekarza

Lekarz, jako zawód wiąże się z większą odpowiedzialnością niż którykolwiek inny. Lekarz jest zmuszony do ustawicznego poszerzania swojej wiedzy i orientowania się w coraz bardziej skomplikowanych technologiach. Dlaczego zatem powinno się wymagać od niego znajomości podstaw zupełnie innej dziedziny wiedzy, jaką jest psychologia? Dlaczego wielu autorów podręczników psychologii lekarskiej uznaje umiejętności interpersonalne lekarzy za nieodłączne dla ich pracy? W poniższym tekście spróbuję odpowiedzieć na te pytania.

Reklama:


Przestrzeganie powyższych prostych zaleceń w sposób znaczący polepsza jakość komunikacji z pacjentem, zwiększając zarazem stopień, w jakim rozmowa stanowi wsparcie psychologiczne. Oprócz wyżej wymienionych nawyków myślowych istnieje jeszcze cały szereg innych barier komunikacyjnych, mianowicie: różnice indywidualne będące wynikiem innej przeszłości, różnic w wykształceniu czy statusie materialnym; brak umiejętności decentracji u słuchacza, czyli niezdolność do przyjęcia jego perspektywy; utrudnienia percepcyjne na różnym tle, np. związane ze zbyt szybkim tempem mówienia; stereotypy, związane przede wszystkim z atrybutami społecznymi jednostki; wybiórczość uwagi, której wynikiem jest koncentrowanie się na samych faktach zamiast na całokształcie wypowiedzi; aktualny stan psychofizyczny obu stron.


Bardzo istotna w procesie komunikacji jest komunikacja niewerbalna. Ocenia się, że ilość informacji jaką można wyczytać z samych naszych słów wynosi 7 % wszystkich przekazywanych informacji. Sposób, w jaki mówimy zawiera 38% całości, a mowa ciała – aż 55%. W praktyce opanowanie podstaw mowy niewerbalnej i nauczenie się jej kontrolowania wymaga poznania kilkunastu prostych zasad, których nie będę w niniejszej pracy przytaczał.

Błędy jatrogenne i możliwości ich uniknięcia

Błędy jatrogenne są to działania pochodzące od lekarza i wpływające szkodliwie na zdrowie pacjenta. Przykładem błędów jatrogennych są np. przekazanie pacjentowi nieprzemyślanych informacji wywołujących w nim silny lęk.

Dzielimy je na 3 grupy, z których najbardziej interesowała nas będzie pierwsza:

  1. Błędy mające zły wpływ na stan psychiczny pacjenta: przestraszenie, wyszydzenie
  2. Błędy mające pośredni lub bezpośredni wpływ negatywny na stan fizyczny pacjenta, np. niepotrzebna operacja
  3. Błędy związane z działaniami nie-lekarzy, np. histeryczne reakcje prasowe, które przyczyniają się do wzrostu hipochondryzacji społeczeństwa.


Ze względu na stadium procesu leczenia wyróżniamy następujące błędy jatrogenne:

  1. Przekazywanie i odbiór informacji
  • brak lub za mało informacji udzielonych pacjentowi
  • określenia niezrozumiałe (np. łacińskie)
  • zamierzone straszenie pacjenta
  • określanie człowieka jako „przypadku”, inne przejawy dehumanizacji
  • niedomówienia, niewłaściwa gestykulacja na obchodzie

 

  1. Badanie lekarskie
  • lekceważenie potrzeby całościowego podejścia do pacjenta
  • duży dystans między lekarzem, a pacjentem
  • badanie w obecności innych chorych
  • ironiczna wyższość, zawstydzanie

 

  1. Badania dodatkowe
  • zbyt dużo uciążliwych badań
  • lekceważenie potrzeby psychicznego przygotowania pacjenta do bolesnego badania
  • występowanie choroby na skutek sukcesów w leczeniu innej (depresja u leczących się alkoholików)

 

  1. Leczenie
  • zabieg bez dostatecznych wskazań
  • nie przygotowanie pacjenta
  • zły nastrój – chaos, niezrozumienie
  • nieuzasadnione stosowanie leków

 

  1. Hospitalizacja
  • pionowy układ hierarchiczny w szpitalach
  • dychotomia pacjent – lekarz
  • zakłócanie czasu snu chorego

 

  1. Inne
  • niewłaściwie przeprowadzana popularyzacja wiedzy medycznej

 

fot. pantherstock


Przyczynami błędów jatrogennych są niektóre parametry osobowościowe konkretnego lekarza: przewaga postawy egocentrycznej, słaba empatia, złe schematy stosunków międzyludzkich, zbytni dystans między lekarzem a pacjentem, wreszcie czasem zwyczajna niekompetencja.


Możemy ich uniknąć za pomocą internalizacji pożądanych wzorców zachowań, tudzież przekonywaniu młodych lekarzy o doniosłości psychologicznych problemów swoich pacjentów. Errare humanum est, zatem błędów nie wyeliminujemy nigdy, tym niemniej znaczna redukcja ich liczby jest w przyszłości możliwa.

Bibliografia

  1. Jarosz M.: Psychologia lekarska. PZWL. W - wa 1978.
  2. Jarosz M.: Elementy psychologii lekarskiej i psychopatologii. PZWL. W-wa 1973.
  3. Thompson I.: Sposoby komunikacji interpersonalnej. Zysk i S-ka. Poznań 1998.
  4. Wallen R. W.: Psychologia kliniczna. Tł. A. Kottas, E. Turska. Red. J. Czapiński. PWN. W-wa 1964.
  5. Salmon P.: Psychologia w medycynie. Tł. M. Gajdzińska. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2002.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Inne tematy

🍁🎉 KONKURS! Jesienna chandra: jak sobie z nią radzić? Odpowiedz na pytanie i wygraj zestaw kosmetyków! 🍁🎉
Cześć Wszystkim! Mamy przyjemność ogłosić, że właśnie ruszył nasz nowy serwis: Medforum.pl! 🚀 Na tej platformie znajdziesz najbardziej aktualne informacje, artykuły i porady z zakresu farmacji, ...
Chcemy poznać Twoją opinię!
Cześć! 🌟 Chcielibyśmy jako Redakcja Serwisu poznać Twoją opinię na temat tworzonych przez nas treści: newsów, porad i artykułów pochodzących spod pióra lekarzy, a także copywriterów medycznych. ...
Edycja na portalu uciążliwa
Dzień dobry, Na tym portalu edycja jest trudna. Gdy wpisuje się jakiś temat lub wątek to łatwo go napisać. Natomiast podczas edytowania pojawiają się fragmenty kodu html. Sądzę, że to raczej proble...
Psychiatria.pl to teraz ForumPsychiatryczne.pl
Drodzy Użytkownicy! Witamy na nowej odsłonie serwisu ForumPsychiatryczne.pl, który zastępuje dawny serwis Psychiatria.pl. Zmiany w serwisie oraz na forum dotyczą całej szaty graficznej i nie...
Reklama:
Reklama: