Sięgając po tę książkę w duchu liczyłam na ten jedyny wyjątkowy poradnik, który rozbudzi we mnie twórczość - notabene jakąkolwiek, bo tytuł „Trening twórczości” w sumie nic mi nie mówił konkretnego, czy jest to książka dla artystów, plastyków, retoryków, malarzy czy może grafików?.
Książka, a raczej podręcznik byłby lepszym słowem - jest pozycją dla tych, którzy zadają sobie pytanie, czy trenowanie twórczości jest w ogóle możliwe? Jeśli jest możliwe, to czy warto się tym zajmować oraz w jaki sposób?. Według nich jest ona głównie skierowana do osób organizujących treningi, zwłaszcza grupowe, ale można ją z powodzeniem wykorzystywać w sytuacjach mniej standardowych, na przykład w szkole. Jest to doskonały materiał dla nauczycieli, którzy na co dzień bardzo często nie mają pomysłu jak zająć się grupą młodzieży w taki sposób, aby pobudzić ich wszystkich do wspólnej pracy grupowej a jednocześnie wykorzystując indywidualny potencjał twórczy każdego z osobna.
Trening twórczości to w zasadzie cały zbiór ćwiczeń oraz technik do pracy w grupie ludzi, zarówno na szkoleniach, treningach, coachingach i podobnych sesjach mających na celu integracje zespołu oraz pobudzenie twórczego myślenia każdego członka grupy co często w normalnych warunkach pracy trudno osiągnąć. Książka jest podzielona na pięć działów tematycznych.
Pierwszy rozdział obejmuje zakres Umiejętności Interpersonalnych, w którym znajdziemy szereg technik i ćwiczeń z zakresu komunikacji interpersonalnej, prezentacji, porozumiewania się oraz wzajemnego współdziałania. Następny duży rozdział skupiony jest wokół Zdolności, w którym są opisane ćwiczenia oraz przykłady rozwoju takich umiejętności jak abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, dedukcja, metaforyzowanie.
W trzecim rozdziale poznajemy mechanizmy Motywacji po czym autorzy przedstawiają szereg ćwiczeń w jaki sposób przezwyciężać przeszkody oraz jak nabyć umiejętności twórczej samooceny. Na końcu podręcznika, autorzy zamieścili 3 załączniki już stricte skierowane dla trenerów, a mianowicie są to gotowe konkretne wskazówki podczas prowadzenia szkoleń. Ćwiczenia tutaj wymienione i opisane nie są suchymi przykładami. Autorzy dokonują na każdym ćwiczeniu studium przypadku zarówno z wskazówkami dla trenerów jak i podpowiedzi dla uczestników tych grup.
Muszę przyznać, że książka mnie bardzo wciągnęła i pomimo formy podręcznika czytałam ją z zainteresowaniem. Z całym przekonaniem rekomenduje tą lekturę przede wszystkim nauczycielom, szczególnie w szkołach gimnazjalnych i średnich gdzie na co dzień spotykają się z problemem bierności u uczniów, a nie mając pomysłu jak sobie z tym poradzić to jest doskonałe narzędzie do pracy z grupą ludzi. Ponadto polecam tą pozycję przedstawicielom sektora zarządzającego, kierownikom sprzedaży, managerom zarządzającymi dużą grupą ludzi w firmach.
Ujęte i opisane stadia przypadków pobudzania twórczości w grupie mogą być doskonałym rozwiązaniem dla motywowania kreatywności u ludzi pracujących w dużych korporacjach.