Dzieci w spektrum autyzmu i ADHD częściej mają zaburzenia współwystępujące

Dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu oraz ADHD (zespołem nadpobudliwości psychoruchowej) częściej otrzymują diagnozy dodatkowych zaburzeń, takich jak opóźnienia rozwojowe czy zaburzenia lękowe i depresyjne, niż dzieci ze zdiagnozowanym ADHD lub tylko spektrum autyzmu. Do takich wniosków doszli amerykańscy badacze, analizując dane z narodowej ankiety na bazie danych ponad 6 milionów dzieci.
Wnioski zaprezentowali badacze, którzy analizowali wyniki amerykańskiego Narodowej Ankiety o Zdrowiu Dzieci (National Survey of Child's Health). Jej wyniki opublikowano w styczniu 2023 w czasopiśmie „Autism Research”.
W badaniu przeprowadzanym pomiędzy 2016 a 2018 rokiem wzięło udział ponad 6 milionów amerykańskich dzieci w wieku od 3 do 17 lat. Rodziców pytano o stan zdrowia dzieci oraz przeprowadzane leczenie. Spośród badanych blisko 950 tysięcy miało zdiagnozowane spektrum autyzmu, około 4,5 miliona ADHD, a ponad 740 tysięcy dzieci posiadało obie diagnozy.
Wnioski z badania były jednoznaczne. Dzieci obarczone zarówno diagnozą spektrum autyzmu, jak i ADHD aż czterokrotnie częściej niż osoby z samym autyzmem doświadczały zaburzeń lękowych. Trzykrotnie częściej niż u grupy osób z ASD (autism spectrum disorder) występowały u nich zaburzenia depresyjne.
Podobną zależność wykazano w przypadku zaburzeń rozwojowych oraz zaburzeń uczenia się u osób z ADHD. Dzieci w spektrum autyzmu i z ADHD aż czterokrotnie częściej niż osoby z samym ADHD mierzyły się z zaburzeniami uczenia się, natomiast ryzyko zaburzeń rozwojowych u osób z 2 diagnozami wzrastało aż siedmiokrotnie.
Otrzymanie diagnoz spektrum autyzmu oraz ADHD wpływa również na charakter terapuetycznych działań. Badacze wykazali, że chłopcy z autyzmem oraz ADHD znacznie częściej niż dziewczęta podlegają terapii związanej z zachowaniem. W przypadku farmakologii zdecydowanie częściej otrzymują ją dzieci z obiema diagnozami niż dzieci w spektrum autyzmu.
Pierwotnie spektrum autyzmu i ADHD nie mogły być diagnozowane u tej samej osoby. Umożliwiły to zmiany w amerykańskiej klasyfikacji zaburzeń psychicznych DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), która weszła w życie w 2013 roku.
Piśmiennictwo
Źródło tekstu:
- Casseus M., Kim W.J, Horton D.B.: Prevalence and treatment of mental, behavioral, and developmental disorders in children with co-occurring autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder: A population-based study, „Autism Research” 2023.