Zaloguj
Reklama

Zadbaj o psychikę zimą

Zadbaj o psychikę zimą
Fot. panthermedia
(0)

Zmęczenie psychiczne bardziej nam doskwiera porą zimową, wpływ na to ma panująca aura – mniej słońca, krótszy dzień, brak roślinności, niskie temperatury. Wiele osób odczuwa znużenie, przygnębienie, brak energii. Podpowiadamy, jak przetrwać ten trudny czas i pomóc sobie w odzyskaniu dobrego nastroju.

Reklama

Na zdrowie psychiczne składają się trzy elementy: stan fizyczny, psychiczny (samopoczucie) oraz aspekt społeczny. Istotne jest natomiast to, aby w miarę możliwości elementy te pozostawały w równowadze.

Dieta

Tworząc jesienno-zimowy jadłospis, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zwiększenie kwasów tłuszczowych omega-3 – znajdują się one m.in. w rybach morskich, owocach morza, a także olejach (rzepakowy, lniany).

Ważne! Kwasy omega-3 odżywiają układ odpornościowy, zwiększają jego wydajność oraz poprawiają pracę komórek odpornościowych.

Należy zadbać o atrakcyjny wygląd przygotowywanych dań, urozmaicając je warzywami, ziołami, a także przyprawami. Warto spożywać do siedmiu porcji warzyw oraz owoców dziennie.

Cenne dla zdrowia, jak i odporności, są owoce jagodowe oraz cytrusy. Z warzyw to m.in. brokuł, kalafior, ziemniak, brukselka, papryka, cebula i czosnek. Z przypraw zaś natka pietruszki, rozmaryn, bazylia, oregano czy mięta.

Ruch i aktywność fizyczna

Umiarkowana aktywność fizyczna o każdej porze roku wpływa pozytywnie na stan odporności. Ruch wzmaga wytrzymałość układu krążenia, układu oddechowego oraz pobudza mechanizmy obronne. Ponadto sprzyja odprężeniu psychicznemu (szczególnie polecana forma relaksu).

Ważne! Organizm wypoczęty i pełen endorfin (hormonów szczęścia) jest lepiej przygotowany do zmagania się z nieprzychylnymi czynnikami środowiska.

Dobrym wyborem aktywności fizycznej jest spacer. Warto połączyć spacer z medytacją i wyciszyć się. Doświadczyć zimy zmysłami – poczuć zapach powietrza, temperaturę, usłyszeć dźwięki.

Aspekt społeczny

W dbaniu o dobre samopoczucie psychiczne ważną rolę odgrywa aspekt społeczny – relacje z najbliższymi. Przebywanie w towarzystwie przyjaznych nam osób poprawia nastrój i odsuwa myśli od codziennych problemów.

Małe przyjemności

Sposobem na poprawę samopoczucia jest sprawianie sobie małych przyjemności – zjedzenie ulubionego ciasta, czekoladki, obejrzenie filmu, posłuchanie muzyki. Wszystko to wpływa na odprężenie, a tym samym i na poprawę nastroju.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Szaciłło K.M.: Depresja. Jedzenie które leczy - delikatnie uszkodzone. Warszawa 2018.

Adres www źródła:


Reklama
(0)
Komentarze