Zaloguj
Reklama

Odstawienie antydepresantów: jak to zrobić i jakich problemów się spodziewać?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Psychiatria. Red. M. Jarema, J. Rabe-Jabłońska. Wyd. PZWL. Warszawa 2011.

Adres www źródła:

Kategorie ICD:


Odstawienie antydepresantów: jak to zrobić i jakich problemów się spodziewać?
Fot. Panthermedia
(5)

Leczenie lekami antydepresyjnymi, owszem, może trwać przez bardzo długi czas, ale najczęściej nie trwa wiecznie. Przychodzi moment, kiedy lekarz stwierdza, że przyszła pora na odstawienie antydepresantów. Czynić to trzeba jednak bardzo ostrożnie i powoli – zbyt szybkie zrezygnowanie z zażywania leków przeciwdepresyjnych jest nie tylko trudne, ale i zwyczajnie groźne.

Reklama

Znacząca ilość leków może po pewnym, krótszym lub dłuższym, czasie prowadzić do rozwinięcia się u pacjenta swego rodzaju tolerancji. Tak bywa chociażby w przypadku opioidowych leków przeciwbólowych – zdarza się, że wraz z czasem ich zażywania dawka leku, uśmierzająca ból chorego, musi być zwiększona, aby wystąpił tenże efekt. Organizm ludzi może jednak niejako „przyzwyczaić się” nie tylko do środków uśmierzających ból – może to czynić również w stosunku co do antydepresantów (leków przeciwdepresyjnych).

Po jakim czasie leczenia odstawia się antydepresanty?

O tym, jak długo będzie konieczne stosowanie przez pacjenta antydepresantów, decyduje przede wszystkim to, z jakiego powodu zostały zalecone choremu te leki. W przypadku pierwszego epizodu depresji leki przeciwdepresyjne powinno się stosować do momentu ustąpienia objawów zaburzeń depresyjnych i jeszcze przez kolejnych 6 miesięcy po ich ustąpieniu. Wtedy zaś, gdy w ciągu 5 lat pacjent przebył 3 lub więcej epizodów depresji, zalecane jest już wieloletnie stosowanie leków przeciwdepresyjnych.

Czasami decyzja o odstawieniu antydepresantów zapada w związku z ustabilizowaniem się stanu psychicznego pacjenta – taką decyzję zwykle podejmuje lekarz wraz z pacjentem (leczony musi być po prostu gotowy na to, aby pożegnać się z długotrwale przyjmowanymi lekami). Czasami powodem wystąpienia chęci do zaprzestania przyjmowania leków przeciwdepresyjnych są ich skutki uboczne, których pacjent nie jest w stanie zaakceptować (np. spadek libido lub wzrost masy ciała), a czasem pacjentka przyjmująca przez pewien czas antydepresanty rozważa zajście w ciążę i z tego powodu chciałaby wycofać się ze stosowania leków przeciwdepresyjnych. Niezależnie od tego, kto i z jakiego powodu chciałby odstawić antydepresanty, zawsze spodziewać się należy tej samej rzeczy: objawów z odstawienia.

Objawy odstawienne związane z zaprzestaniem leczenia antydepresantami

Poszczególne leki przeciwdepresyjne różnią się od siebie konkretnym mechanizmem działania, ogólnie wpływają one jednak na układy neuroprzekaźnikowe (m.in. na układ serotoninergiczny czy noradrenergiczny) w mózgowiu. Skutkiem stosowania antydepresantów są dość trwałe zmiany dotyczące funkcjonowania tych układów – kiedy więc pacjent przestanie nagle zażywać dotychczas przyjmowany lek, mija trochę czasu, zanim dojdzie do ustabilizowania się czynności układów neuroprzekaźnikowych. To właśnie sprawia, że po podstawieniu antydepresantów mogą występować objawy odstawienne.

Wyróżnia się szereg różnych dolegliwości, które można uznawać za objawy odstawienia antydepresantów. Za najczęstsze z nich uznaje się:

  • bóle brzucha,
  • wzmożenie potliwości,
  • objawy grypopodobne,
  • zawroty głowy,
  • problemy z utrzymaniem równowagi,
  • szumy uszne,
  • bóle głowy,
  • drętwienia kończyn,
  • nudności,
  • wymioty,
  • biegunki.

Po odstawieniu antydepresantów występować mogą również dolegliwości ze strony psychiki, które mogą bardzo wręcz niepokoić pacjentów – mogą one bowiem sugerować to, że doszło u nich do nawrotu depresji. Mowa tutaj o takich problemach, jak obniżenie nastroju, poczucie ogólnego rozbicia, zmęczenie czy zaburzenia snu, zaburzenia apetytu i drażliwość.

Objawy odstawienne pojawiać się mogą w różnym czasie od zaprzestania przyjmowania leków przeciwdepresyjnych – zwykle jednak występują one w ciągu pierwszych 5 dni od zakończenia stosowania antydepresantów. Czas ich utrzymywania się też bywa różny, zwykle jednak dolegliwości po odstawieniu antydepresantów ustępują w ciągu maksymalnie 2-3 tygodni.

fot. panthermedia

Czy objawy odstawienne to dowód, że antydepresanty uzależniają?

Teoretycznie można by pomyśleć, że skoro po odstawieniu antydepresantów pojawiają się różne dolegliwości, to jest to argument za tym, że leki te mogą uzależniać. Nie jest to prawdą – po zaprzestaniu przyjmowania leków przeciwdepresyjnych pacjenci nie odczuwają „głodu” nie podejmują się też starań, dzięki którym zdobyliby one swoje leki (a takie problemy występują właśnie w przypadku uzależnienia).

Objawy po zaprzestaniu przyjmowania antydepresantów, jak już wspomniano wcześniej, występują do momentu, aż dojdzie do ustabilizowania się układów neuroprzekaźnikowych w mózgowiu. Ich pojawianie się można porównać do tego, co działoby się wtedy, gdyby osoba chora na zaburzenia rytmu serca lub cierpiąca na astmę, która przez długi czas przyjmowała z powodu swojej przypadłości jakieś leki, nagle je odstawiła.

Reklama
(5)
Komentarze