Zaloguj
Reklama

Stres – diagnostyka, leczenie, zapobieganie

Autorzy: lek. Elżbieta Bonder
Stres – diagnostyka, leczenie, zapobieganie
Fot. medforum
(0)

Stres towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, jest on negatywnym odczuciem, które potęgują pewne czynniki. W dobie XXI w. życie w stresie zdaje się, niestety, stawać normą. Jak radzić sobie z tym zjawiskiem? Czy istnieje uniwersalne remedium pozwalające zredukować stres?

Reklama

Kto jest podatny na stres?

Najbardziej podatne na stres są osoby, które zaczynają pracę. Szczególnie, jeśli jest to pierwsza praca. Brak wystarczających umiejętności w stosunku do wysokich wymagań powodują pojawienie się wielu niepotrzebnych emocji, które uruchamiają kaskadę reakcji hormonalnych w naszym organizmie. Nadmierne napięcie bez powodu, drżenia rąk, przyspieszone bicie serca, bóle brzucha, okresowo wymioty, kłopoty ze snem to zwykle pierwsze objawy.

Osoby, które dłużej pracują i mają wrażliwą osobowość, także mogą rozwinąć objawy działania przewlekłego stresu. Nawet dobra i przyjazna atmosfera w pracy nie chroni przed efektem zmęczenia organizmu. Osoby wrażliwe są zwykle także ambitne i chcą szybko i skutecznie wspinać się po szczeblach kariery, a tu emocje biorą górę. Zmęczenie organizmu objawia się zaburzeniami koncentracji, poczuciem bezsilności, wzmożoną aktywnością, ale mniejszymi wynikami. Brak lub niewystarczające efekty w pracy zaczynają wyzwalać poczucie winy, czego konsekwencją są stany depresyjne. Szybko wówczas trzeba przeciwdziałać, gdyż proces pójdzie dalej. Nauczenie się skutecznych metod panowania nad stresem przygotowuje nas na tego typu sytuacje. Nasze emocje bez względu na osobowość trzymane są wówczas na wodzy i mamy nad nimi kontrolę.

Kolejną grupę stanowią osoby, które mają problemy poza pracą, na przykład kłopoty finansowe, chorobę w rodzinie, kłopoty z partnerem życiowym i dziećmi. W takich sytuacjach wrażliwość emocjonalna jest na innym poziomie. Próg wytrzymałości znacznie się obniża. Proste i normalnie niekonfliktowe sytuacje urastają do rangi problemów. Reakcje na niewielkie kłopoty bywają wygórowane. Właściwa kontrola nad poziomem emocji gwarantuje stabilność hormonalną w organizmie. Umiejętność połączenia faktów czyni nas bardziej odpornymi. Wiedza na temat konkretnych metod radzenia sobie w takich sytuacjach jest zbawienna.

Są też osoby, które dobrze sobie radzą i do tej pory miały jedynie niewielkie kłopoty i nie spotkał ich jeszcze nigdy poważny stres. Warto poznać metody radzenia sobie ze stresem. Jeśli duży stres nigdy nie przyjdzie, to cudownie – ale mamy już umiejętności, które wzbogacają nasze wnętrze. Jednak kiedy sytuacja nieprzewidywalna nadejdzie, nie wpadniemy w panikę, tylko zareagujemy przemyślanie i skutecznie.

Jakie stres daje konsekwencje?

Przewlekły stres w pracy daje różne objawy w zależności od osobowości, od progu pobudliwości, od historii, jaką mamy za sobą, od kłopotów, jakie już przeżyliśmy i jakie mamy obecnie poza pracą, od wieku, od płci, od poziomu pewności siebie. Jak widać, ten sam stres u jednej osoby będzie dawał słabsze objawy, u innej silniejsze. Natomiast, niezależnie od powyższych czynników, każdy jest w stanie nauczyć się odpowiedniej dla siebie metody na stres, która będzie skuteczna.

Pierwsze objawy wynikające z działania stresu są zwykle niepozorne, nie zwracają nawet naszej uwagi. Czasami ujawnia się poprzez wybuchowość lub przeciwnie: zamykanie się w sobie. Niewystarczający wypoczynek w weekend. Zaburzenia snu, na początku trudności w zasypianiu, wynikające z natłoku myśli, potem częste budzenie się w nocy, aż w końcu bezsenność. Jeśli stres działa nadal, objawy emocjonalne i somatyczne przybierają na sile. Zaburzenia koncentracji, uczucie zmęczenia, osłabienia, niechęci do pracy i ludzi, poczucie braku efektywności, spadek zaangażowania. Napadowe szybkie bicie serca, bóle brzucha – szczególnie po jedzeniu, zgaga, okresowo luźne stolce, bóle głowy, częste przeziębienia. Narastający stres prowadzić może do stanów depresyjnych, z pojawieniem się myśli samobójczych włącznie. Dlatego tak ważne jest obserwowanie ludzi, którzy nas otaczają. Jeśli zauważymy, że ktoś się zmienia – kiedyś zachowywał się inaczej, teraz rzadko się uśmiecha, unika kontaktów, odsuwa się od znajomych – warto zainteresować się taką osobą. Na pewno wskazana jest wówczas konsultacja lekarska i profesjonalny kurs radzenia sobie ze stresem.

fot. panthermedia

Metody na stres    

Metody na stres warto poznać jak najwcześniej, gdyż lepiej jest być przygotowanym niż uczyć się ich, gdy jest już za późno. W stanie depresyjnym trudno jest przyswoić wiedzę i nowe umiejętności. Dlatego uczmy się jak najwcześniej, zanim pojawia się potrzeba. Metody na stres czynią z nas ludzi odpornych, twardych i dobrze radzących sobie w każdej sytuacji. Zmienia się nasze postrzeganie wielu spraw. Nic nie jest za trudne albo nie do zrobienia. Jesteśmy zaangażowani, chce się nam pracować, jesteśmy zadowoleni, spełnieni, pełni optymizmu i radości. Wszystko zależy od postrzegania i progu pobudliwości. Celem szkolenia jest zbudowanie nas wewnętrznie i maksymalne podniesienie progu pobudliwości. Kłopoty, które kiedyś były dla nas wielkie, po szkoleniu będą na pewno mniejsze. Czy kłopoty się zmieniły? Nie. My urośliśmy wewnętrznie. Im większy jesteś wewnętrznie, tym wszystkie otaczające Cię problemy są mniejsze.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze