Zaloguj
Reklama

Wahania nastroju: poznaj możliwe przyczyny!

Schizofrenia
Fot. Panthermedia
Schizofrenia
(0)

Sporadycznie wahania nastroju miewa każdy człowiek, za problem można uznawać je jednak wtedy, gdy dochodzi do nich wyjątkowo często i pacjent z ich powodu zaczyna gorzej funkcjonować. Przyczyn wahań nastroju wyróżnić można tak naprawdę wiele – zjawisko wynikać może z jakichś zaburzeń psychicznych, ale i może być spowodowane zmianami hormonalnymi czy… stosowaniem pewnych leków.

Reklama

Wahania nastroju bywają spotykane u przedstawicieli każdej tak naprawdę grupy wiekowej. Typowo powiązuje się je z zaburzeniami psychicznymi i rzeczywiście – problem może wynikać właśnie z wystąpienia u pacjenta jakiejś tego rodzaju jednostki.

Zasadniczo najbardziej znanym problemem, który może objawiać się m.in. wahaniami nastroju, jest choroba afektywna dwubiegunowa (ChAD). Charakterystyczne dla tej jednostki jest występowanie u pacjentów epizodów zarówno obniżonego, jak i podwyższonego nastroju. Przyczyną wahań nastroju może być jednak nie tylko choroba afektywna dwubiegunowa – problem pojawiać się może bowiem w przebiegu również i zaburzeń osobowości typu borderline czy u osób z zaburzeniami hiperkinetycznymi (ADHD).

Zaburzenia psychiczne stanowią niejedyną możliwą przyczynę wahań nastroju. Zjawisko związane bywa z jakimiś zmianami stężeń hormonów w organizmie. Z tego właśnie powodu wahania nastroju obserwowane bywają m.in. w okresie pokwitania, okołomenopauzalnym czy w ciąży. Zmagać się z nimi mogą także te osoby, u których wystąpiła jakaś choroba gruczołów wydzielania wewnętrznego – jako przykład takowej można podać niedoczynność tarczycy.

Wahania nastroju bywają powiązane również i z przyjmowaniem pewnego rodzaju leków. Skarżyć się na zmiany nastroju mogą osoby przyjmujące hormony tarczycy, glikokortykosteroidy czy hormonalną terapię zastępczą. Do wahań nastroju dochodzić może jednak również i u pacjentów stosujących leki przeciwdepresyjne – mogą one występować w szczególności wtedy, gdy pacjent zapomni przyjąć codzienną dawkę medykamentu.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze