Zaloguj
Reklama

Korelacja pomiędzy stresem a bezsennością

Korelacja pomiędzy stresem a bezsennością
Fot. pantherstock
(5)

Stres jest ściśle powiązany z jakością naszego snu. Nerwowe sytuacje wpływają negatywnie zarówno na jakość, jak i jego czas trwania. Analogicznie zbyt krótki sen zwiększa poziom stresu, co może prowadzić do trwałych problemów zdrowotnych.

Reklama

Pomimo wielu eksperymentów i badań związanych z funkcją snu jego rola nadal nie została jasno sprecyzowana. Wiadomo natomiast, że wpływa pozytywnie na zakres procesów fizycznych, obejmujących naprawę mięśni czy poprawę koncentracji.

Naukowcy zalecają, by każdy z nas dążył do 7-9 godzin nieprzerwanego snu każdej nocy. Jego deficyt może powodować pogorszenie nastroju, spadek energii oraz problemy z ogólną koncentracją, co z kolei ma poważne konsekwencje, często zagrażające życiu.

O ile sporadyczne sytuacje, w których nie przesypiamy całych nocy, nie mają dużego wpływu na nasz organizm, tak długotrwały brak snu, w tym bezsenność, może prowadzić do zwiększenia ryzyka wystąpienia przewlekłych chorób.

Życie w ciągłym stresie

Stres występuje w życiu każdego z nas i jest to zupełnie naturalne. Jednak ciągłe uczucie niepewności, zdenerwowania i lęku może skutkować pobudzeniem układu nerwowego, co w dłuższej perspektywie poważnie wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne.

Jednym z jego skutków jest bezsenność. Stan podwyższonej czujności może opóźniać zasypianie i powodować gwałtownie pojawiające się niespokojne myśli. Następstwem niedostatecznego snu jest z kolei dalszy stres. Badanie przeprowadzone przez National Sleep Fundation pokazały, że aż 43 procent osób w wieku 13-64 lat przynajmniej raz w miesiącu nie przesypia nocy z tego powodu.

Mniejszy stres, lepszy sen

Obniżenie poziomu stresu może poprawić czas trwania i jakość snu. Poniżej przedstawione zostały propozycje, które mogą zniwelować problem bezsenności.

fot. panthermedia

Badania dowodzą, że wykonywanie ćwiczeń fizycznych wpływa na poprawę samopoczucia psychicznego. Co więcej: stwierdzono, że udział w umiarkowanych lub intensywnych treningach, takich jak 30-minutowy bieg, może pomóc zmniejszyć poziom stresu i poprawić jakość snu.

Piśmiennictwo
Reklama
(5)
Komentarze