Zaloguj
Reklama

Wpływ witaminy B6 na nasze sny

Wpływ witaminy B6 na nasze sny
Fot. panthermedia
(0)

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Australii sugerują, że odpowiednia ilość witaminy B6 w organizmie poprawia zdolność zapamiętywania naszych snów.

Reklama

Australijscy uczeni powtórzyli pilotażowe badanie z 2002 roku, które wykazało wówczas, że witamina B6 – w zależności od przyjmowanej dawki – ma wpływ na złożoną miarę wyrazistości, dziwaczności czy koloru snów.

We współczesnym eksperymencie udział wzięło 100 uczestników z całej Australii. Przez pięć dni z rzędu dostawali oni dawkę równą 240 mg. Co ważne, nie wszyscy ochotnicy zażywali pirodyksynę – część z nich bowiem przyjmowała placebo.  

Stwierdzono, że witamina B6 znacznie zwiększa ilość zapamiętywanych treści sennych, nie wpływa jednak w znaczący sposób na żywiołowość snu, dziwaczność, kolor czy pozostałe zmienne związane ze snem. Uczestnicy grupy, która przyjmowała środek placebo, wykazywali znacznie niższą samoocenę jakości snu i wyższe zmęczenie tuż po przebudzeniu. Badanie przeprowadzono w oparciu o świadomy sen osób biorących w eksperymencie.

Jak mówi jeden z autorów badania, świadome śnienie może być i bywa wykorzystywane do walki z sennymi koszmarami, leczenia fobii czy wspomagania rehabilitacji. Pomaga również w znajdowaniu rozwiązania różnego rodzaju problemów oraz doskonalenia umiejętności motorycznych: Przeciętna osoba spędza na śnieniu około sześć lat swojego życia. Dzięki zyskaniu świadomości i kontroli nad swoimi snami może wykorzystać ten czas bardziej produktywnie – dodaje.

Stosowanie suplementu B6 na jakimkolwiek wyższym poziomie niż w dawce 240 mg lub na dłuższy okres nie jest zalecane. Wyjątkiem są zatwierdzone badania lub ścisły nadzór lekarza.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze